Delårsrapport januari - juni 2015

GOD EFTERFRÅGAN PÅ JMs HUVUDMARKNADER, STARK FÖRSÄLJNING OCH HÖG NIVÅ PRODUKTIONSSTARTER

• Enligt segmentsredovisningen ökade intäkterna till 7 233 mkr (6 521) och rörelseresultatet uppgick till 771 mkr (785). Rörelsemarginalen minskade till 10,7 procent (12,0) hänförligt till förändrad projektsammansättning inom JM Bostad Stockholm
  • Omräknat enligt IFRIC 15 ökade intäkterna till 6 785 mkr (6 495) och rörelseresultatet uppgick till 722 mkr (820). Omräkningen är relaterad till JM Utland med en resultateffekt om –49 mkr (35)
  • Resultatet före skatt minskade till 691 mkr (790). Resultat efter skatt minskade till 527 mkr (599)
  • Räntabiliteten på eget kapital för de senaste tolv månaderna uppgick till 28,8 procent (29,9). Resultatet per aktie under första halvåret uppgick till 7,00 kronor (7,80)
  • Koncernens kassaflöde inklusive nettoinvestering i fastigheter uppgick till 386 mkr (290)
  • Antal sålda bostäder ökade till 1 940 (1 485) och produktionsstarterna ökade till 1 777 (1 410).

Claes Magnus Åkesson, CFO, IR-ansvarig, 08-782 89 71

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Belgien. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt kvalitets- och miljöarbete. Vi omsätter cirka 15 miljarder kronor och har cirka 2 300 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på NASDAQ Stockholm, segmentet Large Cap.