• JM/

Förslag till årsstämman i JM AB (publ) 2024 avseende ordförande och styrelseledamöter

Valberedningen i JM AB har beslutat att föreslå årsstämman 2024 följande beträffande styrelsens sammansättning.

Antal ledamöter i styrelsen: Sju ordinarie ledamöter.

Valberedningen föreslår omval av Fredrik Persson som ordförande i styrelsen. Valberedningen föreslår vidare omval av ledamöterna Stefan Björkman, Kerstin Gillsbro, Jenny Larsson, Olav Line, Thomas Thuresson samt nyval av Liia Nõu. Camilla Krogh har avböjt omval.

Liia Nõu, född 1965, är för närvarande VD för Pandox. Innan Liia tillträdde rollen som VD för Pandox 2021 var hon CFO från det att hon började på Pandox 2007, och hade innan det CFO-roller på bland annat General Electric Baltics & Nordics, Song Networks, Tele2 och Kuwait Petroleum. Liia har en civilekonomexamen från Handelshögskolan i Stockholm. Hon är styrelseledamot i Modern Times Group AB.

Valberedningens övriga förslag kommer att anges i kallelsen till årsstämman.

Valberedningen för JM AB är sammansatt enligt följande:

• Anders Oscarsson (ordförande), AMF Tjänstepension och AMF Fonder
  • Marianne Nilsson, Swedbank Robur Fonder
  • Frank Larsson, Handelsbanken Fonder
  • Anders Algotsson, AFA Försäkring
  • Fredrik Persson, styrelseordförande i JM.

Anders Oscarsson, Valberedningens ordförande, AMF Tjänstepension och AMF Fonder, 08-696 33 55

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge och Finland. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt hållbarhetsarbete. Vi omsätter cirka 14 miljarder kronor och har cirka 2 200 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på NASDAQ Stockholm, segmentet Large Cap. Mer information på www.jm.se.