• JM/

Förslag till årsstämman i JM AB 2023 avseende ordförande och styrelseledamöter

Valberedningen i JM AB har beslutat att föreslå årsstämman 2023 följande beträffande styrelsens sammansättning.

Antal ledamöter i styrelsen: Sju ordinarie ledamöter.

Valberedningen föreslår omval av Fredrik Persson som ordförande i styrelsen. Valberedningen föreslår vidare omval av ledamöterna Camilla Krogh, Kerstin Gillsbro, Jenny Larsson, Olav Line, och Thomas Thuresson samt nyval av Stefan Björkman. Kaj-Gustaf Bergh har avböjt omval.

Stefan Björkman har examen från Tekniska högskolan i Helsingfors och är VD för Föreningen Konstsamfundet. Innan dess har Stefan Björkman varit verksam inom Kone-koncernen och inom bank- och försäkringsbranschen i Finland. Stefan Björkman är styrelseordförande i Alandia Försäkring Abp och Coronaria Oy samt vice ordförande i Stockmann Abp och styrelseledamot i Cor Group Oy.

Valberedningens övriga förslag kommer att anges i kallelsen till årsstämman.

Valberedningen för JM AB är sammansatt enligt följande:

• Ilija Batljan, (ordförande), Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB
  • Anders Oscarsson, AMF Pension
  • Marianne Nilsson, Swedbank Robur Fonder
  • Johannes Wingborg, Länsförsäkringar Fondförvaltning AB
  • Fredrik Persson, styrelseordförande i JM.

Ilija Batljan, Valberedningens ordförande, Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB, 0200-22 72 00

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge och Finland. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt hållbarhetsarbete. Vi omsätter cirka 16 miljarder kronor och har cirka 2 500 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på NASDAQ Stockholm, segmentet Large Cap. Mer information på www.jm.se.