Goda grannar mer trygghetsskapande än övervakningskameror

Vad skapar trygghet i ett bostadsområde? är en fråga som många funderat över under de senare åren. JM har låtit Kantar Sifo ställa frågan till 1 500 slumpmässigt utvalda personer i Sverige i åldrarna 18–79 och fick veta att inbyggda åtgärder som belysning, gemensamma utrymmen, öppna ytor och att det är rent och snyggt är viktigt.

Utöver ovannämnda förväntade åtgärder visade det sig att även god kontakt med grannar är en trygghetsfaktor, mer än varannan person (57 procent) svarade att det var viktigt för tryggheten. Särskilt viktigt visade det sig vara för 60 - 79 åringar, nästan 7 av 10 (69 procent) i åldersgruppen svarade att det är viktigt.

Övervakning med kameror och patrullerande vakter runt bostaden var det däremot färre som ansåg vara en faktor som bidrog till trygghet. Runt var femte person (21 procent) svarade att de ansåg det viktigt för tryggheten.

• Det är många faktorer som påverkar tryggheten i ett bostadsområde. Belysning, säkra gångvägar och öppna ytor är något som vi bostadsutvecklare arbetar med, men resultatet i Boendebarometern ger oss indikationer på att kontakten med grannar också är en viktig faktor. Hur vi skapar förutsättningar för gott grannskap är ett område som vi bostadsutvecklare tillsammans med andra aktörer från civilsamhället och kommunerna kan fortsätta att arbeta vidare med, säger Maria Sandell som är hållbarhetschef på JM.

JM kommer delta under den stundande Almedalsveckan och presenterar samt diskuterar gärna rapporten under de möten och samtal som är inplanerade.

Till rapporten Nordisk Boendebarometer

För frågor om undersökningen kontakta:

Cristina Englund, marknadsanalytiker cristina.englund@jm.se

Anna Fager Persson
Kommunikationsansvarig Hållbarhet
anna.fager@jm.se
JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge och Finland. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt hållbarhetsarbete. Vi omsätter cirka 16 miljarder kronor och har cirka 2 500 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på NASDAQ Stockholm, segmentet Large Cap. Mer information på www.jm.se.