Höjda skolbetyg i näringslivssamarbete

Idag, tisdag den 18 maj, inviger Hjulstaskolans elever ” Softhuset” – ett hus för eleverna att använda, på Hjulsatskolans innergård. Huset är ritat och byggt av 13 elever som ingår i skolans satsning ”Företaget”. Projektet, som drivs i samarbete med Mentor och JM, är inriktat mot utsatta elever med hög frånvaro och låg motivation.

- Resultaten är mycket goda; frånvaron har halverats, betygen gått upp och elevernas självkänsla har stärkts, säger Elisabeth Sörhuus, Hjulstaskolans rektor. Eleverna känner att de blir sedda och respekterade vilket är en förutsättning för att göra konstruktiva val i livet. Inom ramen för projektet ”Företaget” får eleverna en chans starta upp och driva sitt eget projekt. Metoden bygger på möten mellan ungdomar och engagerade vuxna. Målet är att eleverna ska gå ut grundskolan med godkänt i alla ämnen. - Ett elevprojekt som detta ger ökad lust till att lära, en högre känsla av meningsfullhet och en ökad förståelse för hur skolans teori omvandlas i praktiken, säger Karin Jordås, generalsekreterare på organisationen Mentor. I ett elevprojekt är det också andra elever som visar framfötterna, än de som vanligtvis gör det under lektionerna. Det ger både ökad självkänsla och självförtroende! Årets upplaga av projektet inleddes hösten 2009 och har inneburit att eleverna själva har ritat, projekterat och även byggt huset – allt med hjälp och stöd från arkitekter, projektledare och hantverkare från JM. Arbetet har även inneburit en del studiebesök på företaget då eleverna ytterligare getts en bild av hur arbetsplatser ser ut och fungerar. - För oss innebär samarbetet med inte bara en möjlighet att göra konkret nytta för eleverna och skolan utan också en chans för oss på JM att möta och bli bättre på att förstå dagens ungdomar – morgondagens kunder och medarbetare, säger Johan Skoglund, VD på JM.