JM bokslutskommuniké januari–december 2023

GOD LIKVIDITET OCH BETYDANDE ÖVERVÄRDEN

• Intäkterna uppgick till 13 851 mkr (16 385).
  • Rörelseresultatet minskade till 732 mkr (2 064) och belastades av nedskrivningar i exploaterings- och projektfastigheter om −258 mkr (–). Rörelsemarginalen minskade till 5,3 procent (12,6).
  • Resultatet före skatt minskade till 632 mkr (1 994) och resultatet efter skatt minskade till 433 mkr (1 575).
  • Räntabiliteten på eget kapital för de senaste tolv månaderna uppgick till 5,0 procent (17,9).
  • Resultat per aktie uppgick till 6,70 kronor (23,40).
  • Koncernens kassaflöde inklusive nettoinvestering i fastigheter uppgick till −48 mkr (−261).
  • Antal sålda bostäder minskade till 1 901 (2 659) och produktionsstarter minskade till 1 609 (3 113).
  • Enligt IFRS uppgick intäkterna till 15 969 mkr (14 577) och resultat per aktie till 16,00 kronor (22,20).
  • Övervärden exploateringsfastigheter uppgick till 5,6 mdkr (6,7).
  • Styrelsen föreslår 3,00 kronor (14,00) i utdelning för 2023 med intention att kalla till extra bolagsstämma under det fjärde kvartalet 2024 för att föreslå beslut om ytterligare utdelning om 3,00 kronor.

Finansiell information enligt segmentsredovisning.

Tobias Bjurling, Ekonomi- och finansdirektör
E-post cfo@jm.se   Tel. 08-782 87 00

Denna information är sådan som JM AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2024-01-30 kl. 08:00 CET.

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge och Finland. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt hållbarhetsarbete. Vi omsätter cirka 14 miljarder kronor och har cirka 2 200 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på NASDAQ Stockholm, segmentet Large Cap. Mer information på www.jm.se.