JM förvärvar 140 byggrätter vid Ekerö centrum, Stockholm

JM förvärvar en del av detaljplaneområdet för bostäder vid Klas Horns väg av AB Ekerö Bostäder. Detta är ett steg i utvecklingen av Ekerö centrum med flera nya bostäder. Förvärvet omfattar byggrätter för 140 nya bostadsrätter varav ett 40-tal för seniorer. Förvärvet uppgår till 78 Mkr med tillträde och betalning under fjärde kvartalet 2015.

Ekerö är en kommun som växer och lockar nya invånare. Efterfrågan på bostäder är stor och det ger möjlighet att bygga nya bostadsområden för alla åldrar. Klas Horns väg har ett centralt läge vid Ekerö centrum med närhet till både Mälaren och fina naturområden. JM AB kommer tillsammans med dotterbolagen AB Borätt och Seniorgården AB att projektutveckla och bygga 140 nya bostäder, först ut är projektet Ekbacken.

– Ekbacken är Borätts och Seniorgårdens första projekt på Ekerö. Ekerö Bostäder är en nytänkande samarbetspartner som vi kan skapa ett attraktivt bostadsområde tillsammans med och som passar många människor, säger Birgitta Seeman, VD för AB Borätt/Seniorgården AB.

Borätts byggstart beräknas ske under första kvartalet 2016 med inflyttning under fjärde kvartalet 2017. Seniorgårdens byggstart planeras ske under våren 2017 med inflyttning hösten 2018.

Birgitta Seeman, VD Borätt/Seniorgården, 08-626 66 32
Anna-Kari Malm, projektchef Borätt/Seniorgården, 08-626 66 34
Erik Ragnerstam, regionchef Stockholm Syd, 08-782 13 48

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge och Finland. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt kvalitets- och miljöarbete. Vi omsätter cirka 15 miljarder kronor och har cirka 2 300 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på NASDAQ Stockholm, segmentet Large Cap.