JM förvärvar byggrätter för bostadsutveckling i Esbo

JM har förvärvat byggrätter för utveckling av cirka 200 bostäder i Tapiola i Esbo i Helsingforsområdet. Förvärvet sker tillsammans med ytterligare en köpare, där JMs andel av förvärvet uppgår till cirka 140 mkr.

Förvärvet kommer att redovisas inom affärssegment JM Finland under det fjärde kvartalet 2023. Tillträde och betalning beräknas ske under det fjärde kvartalet 2024.

Fastigheten har en lagakraftvunnen detaljplan som bedöms medge utveckling av cirka 200 bostäder, med beräknad produktionsstart under det andra kvartalet 2025.

– Vi ser fram emot att fortsätta utveckla högkvalitativa bostäder i Tapiola, ett väletablerat och populärt område i Esbo, säger Markus Heino, vd JM Suomi Oy.

Markus Heino, vd JM Finland Oy, +358 40 500 1263
Katarina Rimmerfeldt, kommunikationschef, 073-432 61 20

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge och Finland. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt hållbarhetsarbete. Vi omsätter cirka 16 miljarder kronor och har cirka 2 200 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på NASDAQ Stockholm, segmentet Large Cap. Mer information på www.jm.se.