JM förvärvar byggrätter för bostadsutveckling i Göteborg

JM har förvärvat byggrätter för utveckling av cirka 130 bostäder i stadsdelen Eriksberg i Göteborg. Förvärvet uppgår till cirka 160 mkr, med tillträde och erläggande av likvid under det fjärde kvartalet 2022.

Förvärvet kommer att redovisas inom affärssegment JM Bostad Riks under det fjärde kvartalet 2022.

Fastigheten har en lagakraftvunnen detaljplan som bedöms medge utveckling av cirka 130 bostäder samt verksamhetslokaler i entréplan. Till följd av exploateringsarbeten i anslutning till fastigheten beräknas produktionsstart ske under 2026.

– Vi ser fram emot att fortsätta utveckla bostäder i Eriksberg, en stadsdel som JM varit med och format under mer än 20 år. Eriksberg är idag en väletablerad och omtyckt stadsdel att bo och vistas i, och vi tror att attraktiviteten kommer att öka ytterligare i takt med den utveckling som pågår inom Eriksberg och Lindholmen, Campus Lundby och med de stora industrietableringarna på västra Hisingen, säger Henrik Orrsjö, regionchef JM Bostad Riks, region Väst.

Henrik Orrsjö, regionchef JM Bostad Riks, region väst, 073-432 52 68

Katarina Rimmerfeldt, kommunikationschef, 073-432 61 20

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge och Finland. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt hållbarhetsarbete. Vi omsätter cirka 15 miljarder kronor och har cirka 2 500 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på NASDAQ Stockholm, segmentet Large Cap. Mer information på www.jm.se.