• JM/

JM förvärvar byggrätter för bostadsutveckling i Solna, Stockholm, och tecknar avtal för nytt huvudkontor

JM har förvärvat byggrätter av Fabege för utveckling av cirka 450 bostäder i Huvudsta, Solna. Fastighetsvärdet i förvärvet uppgår till 484 mkr inklusive erlagt exploateringsbidrag. Tillträde och erläggande av likvid sker under det andra kvartalet 2023.

De förvärvade byggrätterna ligger inom detaljplan del av Huvudsta 3:1, i Solna kommun strax norr om Stockholm, och har en lagakraftvunnen detaljplan som medger utveckling av cirka 450 bostäder. Förvärvet kommer att redovisas inom affärssegment JM Bostad Stockholm under det andra kvartalet 2023.

– Solna är en mycket attraktiv kommun och vi är glada att kunna stärka vår position med ytterligare byggrätter i området, säger Malin Lindskog, regionchef JM Stockholm Nord.

Byggrätterna har ett fint läge i Huvudsta, med närhet till Ulvsundasjön och Huvudsta tunnelbane-station. Produktionsstart beräknas ske under 2024.

I samband med förvärvet har JM tecknat hyresavtal för sitt nya huvudkontor om cirka 6 500 kvm i Fabeges projekt Haga Norra i Solna. Fastigheten är under uppförande och inflyttning sker hösten 2024.

Malin Lindskog, regionchef JM Bostad Stockholm Nord, 08-782 89 70
Simon Backe, regionchef JM Fastighetsutveckling Stockholm, 08-782 11 58
Katarina Rimmerfeldt, kommunikationschef, 073-432 61 20

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge och Finland. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt hållbarhetsarbete. Vi omsätter cirka 16 miljarder kronor och har cirka 2 500 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på NASDAQ Stockholm, segmentet Large Cap. Mer information på www.jm.se.