JM förvärvar fastighet för bostadsutveckling i Bergen

JM har förvärvat byggrätter för utveckling av cirka 75 bostäder centralt i Bergen. Förvärvet uppgår till cirka 82 mkr, med tillträde under det fjärde kvartalet 2023 och erläggande av likvid under det första halvåret 2024.

Förvärvet kommer att redovisas inom affärssegment JM Norge under det fjärde kvartalet 2023.

Fastigheten har en lagakraftvunnen detaljplan som medger utveckling av cirka 75 bostäder och 1 100 kvadratmeter verksamhetslokaler. Fastigheten är centralt belägen i hjärtat av ett attraktivt område i Bergen, med omedelbar närhet till allmänna kommunikationer.

– Detta är ett förvärv som stärker vår närvaro i Bergen och är ett led i JMs långsiktiga strategi att växa i regionen, säger Petter Sunde, regiondirektör i JM Norge AS.

Petter Sunde, regiondirektör JM Norge AS, +47 913 13 767
Katarina Jordell Rimmerfeldt, kommunikationschef JM AB, 073-432 61 20

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge och Finland. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt hållbarhetsarbete. Vi omsätter cirka 16 miljarder kronor och har cirka 2 200 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på NASDAQ Stockholm, segmentet Large Cap. Mer information på www.jm.se.