JM förvärvar fastighet i Kongahälla, Kungälv

Förvärvet består av två kvarter med 260 byggrätter. Planerad byggstart för första kvarteret är december 2016.

Kvarteren som är en del av fastigheterna Komarken 1:1, 1:9 och 1:10 förvärvas från Kungälvs kommun. Varje kvarter bedöms innehålla cirka 130 bostäder samt lokaler i bottenplan. Inom hela Kongahällaområdet planeras för cirka 900 bostäder samt lokaler för bland annat handel, restauranger och förskola.

JM avser att bidra till att utveckla Kongahälla till en integrerad del av Kungälvs centrum. Detta görs tillsammans med Kungälvs kommun och övriga byggherrar.

– Med förvärvet i Kongahälla fortsätter vi vår mångåriga närvaro i Kungälv som en av de ledande samhällsbyggarna i kommunen. Vi ser fram emot att omgående inleda arbetet med att skapa en attraktiv och hållbar stadsdel med en blandning av verksamheter och bostäder. Kongahälla kommer att utgöra en levande och integrerad stadsdel och bli en naturlig utvidgning av Kungälvs centrum, säger Martin Svahn, regionchef på JM region väst.

Fastighetsköpet uppgår till 37 Mkr till vilket gatukostnader och plankostnader tillkommer. Huvuddelen av förvärvet betalas i samband med beviljade bygglov för respektive kvarter som bedöms till perioden 2016-2019.

Martin Svahn, regionchef JM region väst, 031-703 58 75
Sepideh Imani, kommunikations- och analyschef, 08-782 14 29

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Belgien. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt kvalitets- och miljöarbete. Vi omsätter cirka 15 miljarder kronor och har cirka 2 300 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på NASDAQ Stockholm, segmentet Large Cap.