JM förvärvar mark i Dalénum på Lidingö, Stockholm

JM tecknar avtal med AB Fortum Värme, samägt med Stockholms Stad, om ett förvärv av mark för cirka 100 bostäder inom Dalénum på Lidingö, Stockholm. Marken som förvärvas ingår sedan tidigare i planeringsområdet för Dalénum och utgör del av nuvarande tomt för värmeverket, närmast strandlinjen.

Med detta förvärv disponerar JM totalt cirka 340 byggrätter i området. Avtalet innebär en köpeskilling om 58,5 mkr och exploateringsåtaganden mot Lidingö kommun. Första inflyttning planeras till år 2009.

Dalénumområdet på Lidingö, där AGA tidigare hade sina fabriker, är planerat för cirka 1000 bostäder och ännu fler arbetsplatser. Den nya stadsdelen ska i huvudsak bestå av fyra till fem våningshus där det magnifika strandläget tas tillvara så att så många som möjligt ska kunna se vattnet från sina bostäder. Allra närmast stranden kommer dock ett publikt parkområde att anläggas med trädäck, gångbryggor, restauranger och kaféer. I området planeras också för butiker och skola, en sporthall och en konstgräsplan.