JM gör bytesaffär med Vasakronan i Uppsala

JM köper och säljer fastigheter i Uppsala med till- respektive frånträde den 10 mars.

JM köper fastigheten Kvarngärdet 1:34 samt säljer fastigheten Kungsängen 14:1, båda i Uppsala.

Förvärvet genomförs som en fastighetsaffär och köpeskillingen uppgår till 60 Mkr. Säljare är Vasakronan. Den förvärvade fastigheten har en lagakraftvunnen detaljplan med möjlighet att uppföra cirka 180 bostäder, i storlekar 1-5 rok, i Kapellgärdet och är belägen i direkt anslutning till JMs tidigare kvarter Tornet.

Försäljningen genomförs som en fastighetsaffär och köpeskillingen uppgår till 6,4 Mkr. Köpare är Vasakronan. Betalning och tillträde för de två fastigheterna skedde den 10 mars 2016.

– Fastigheten i Kvarngärdet ligger i det attraktiva Kapellgärdet, med närhet till Uppsalas centrala delar, där JM varit verksamma under lång tid. Nu får vi på nytt en möjlighet att utveckla ett attraktivt kvarter i området, säger Per Johansson, regionchef region Öst.

Säljstart av första etappen sker i maj och då släpps 37 lägenheter med en fantastisk vy från soliga balkonger i väster. Kvarteret omfamnas av ett grönskande stråk och den vackert utformade gården blir ett naturligt rum för samvaro.

Per Johansson, regionchef region Öst, 018-66 03 39

Sepideh Imani, kommunikations- och analyschef, 08-782 14 29

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge och Finland. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt kvalitets- och miljöarbete. Vi omsätter cirka 14 miljarder kronor och har cirka 2 300 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på NASDAQ Stockholm, segmentet Large Cap.