• JM/

JM lanserar två nya boendekoncept: Smarta kvadrat och Premium

Nu breddar JM sin marknad och presenterar två helt nya boendekoncept. Smarta kvadrat är för den som vill ha ett funktionellt och prisvärt boende. Premium vänder sig istället till den som söker ett unikt hem med det lilla extra.

Med över 70 års erfarenhet av projektutveckling av bostäder och 4000 färdigställda hem per år i Sverige, Norge och Finland har JM en unik inblick i vilken typ av boenden kunderna efterfrågar. Trenden går mot bostäder som i allt större utsträckning är anpassade efter individuella behov och livsstilar. Som ett svar på kundernas efterfrågan har JM tagit fram ett nytt produkterbjudande, under 2017 introduceras de nya koncepten Smarta kvadrat och Premium. Sedan tidigare erbjuder JM ett hållbart boendekoncept som utformats för att passa en bredare kundgrupp, detta erbjudande kommer att finnas kvar under namnet Original.

– Alla vill inte bo på samma sätt, vi prioriterar olika saker när det gäller vårt boende. Våra undersökningar visar att nyproduktion blir allt mer populärt, samtidigt vill bostadsköparna ha fler alternativ anpassade efter deras behov. Vi tror och hoppas att de nya boendekoncepten kommer få ännu fler att trivas hemma, säger Johan Skoglund, VD på JM.

Mer pengar i plånboken

Smarta kvadrat är alternativet för den som tänker just smart, som vill ha ett yteffektivt och prisvärt boende, utan att för den skull tumma på kvaliteten. Genom att effektivisera produktionsprocessen och köpresan kan priserna hållas nere.

– De senaste åren har vi på JM sett en växande grupp kunder som efterfrågar ett enklare boendealternativ, de vill helt enkelt ha pengar över till annat än bostaden. Det kan vara pensionären som också vill satsa på en lägenhet på solkusten, eller en ung person som prioriterar träning och resor, säger Johan Skoglund, VD på JM.

Fokus på design

Samtidigt råder en parallell trend som går i motsatt riktning. Framförallt i storstäder som Stockholm och Oslo finns en kundgrupp som är benägen att lägga en allt större del av sin inkomst på hemmet. För dem har det exklusiva konceptet Premium tagits fram.

– Premiumkonceptet riktar sig till dem som fäster stor vikt vid design och exklusivare materialval. Personer som vill ha ett unikt boende med det lilla extra, både när det kommer till utformning och service, säger Johan Skoglund.

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och har skapat hus att trivas i ända sedan 40-talet. De nya boendekoncepten bygger på en djup förståelse för bostadsköparnas behov och prioriteringar.

– Vi vill fortsätta utveckla vår bransch för att på så sätt skapa flera nöjda bostadsköpare. Vi håller oss ständigt uppdaterade på vad kunderna efterfrågar, tack vare våra kundundersökningar har vi en bra uppfattning om vad kunderna vill ha. De nya boendekoncepten speglar dessa behov och vi har även flera satsningar på gång, bland annat tittar vi på hur vi kan erbjuda bostadsnära tjänster och på hur hemmet kan digitaliseras, säger Johan Skoglund.

De nya boendekoncepten visades för första gången på Första Visningsdagen den 8 januari. Genom VR-visningar fick besökarna på alla lokala marknader möjlighet att titta närmare på både Smarta kvadrat och Premium. En visningslägenhet enligt Premiumkonceptet finns dessutom färdigställd i projektet Kajen 5 på Liljeholmskajen i Stockholm, och under våren kommer JM att fortsätta berätta mer om de nya boendekoncepten och vad de innebär.

Fakta:

Smarta kvadrat

• Prisvärt, funktionellt boende.
  • Effektiv byggprocess och standardiserade lösningar.
  • Två möjliga grundval på kök och bad.
  • Gemensam utomhusmiljö och tvättmöjlighet.
  • Digital köpresa.

Original

• Fokus på funktion och form.
  • Tidlös design som passar många och håller länge.
  • Möjlighet till en rad tillval gällande fast inredning.
  • Främst digital köpresa.

Premium

• Fokus på design och det lilla extra.
  • Möjlighet att sätta personlig prägel på hemmet.
  • Exklusivare materialval och varumärken gällande fast inredning.
  • Walk-in-closet, extra mycket förvaring och parkering i anslutning till bostaden.
  • Smart teknik för uppvärmning, belysning och trygghetssystem.
  • Förmedling av service i form av städning, kemtvätt, catering m.m.
  • Personal shopper lotsar genom köpresan.

Sepideh Imani, kommunikations- och analyschef, 08-782 14 29

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge och Finland. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt hållbarhetsarbete. Vi omsätter cirka 15 miljarder kronor och har cirka 2 400 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på NASDAQ Stockholm, segmentet Large Cap. Mer information på www.jm.se.