JM och Skanska Nya Hem förvärvar Täby Galopp

JM och Skanska förvärvar markområdet där Täby Galoppbana nu ligger, genom förvärv av vardera 50 % i Svensk Galopp Fastighets AB, med tillträde den 1 juli 2011.

Den initiala köpeskillingen för samtliga aktier i Svensk Galopp Fastighets AB uppgår till 200 Mkr med betalning fördelad över 15 månader. Därutöver redovisas latent skatt om 71 Mkr hänförligt till initial köpeskilling.

Ytterligare köpeskillingar kommer att fastställas och utbetalas i takt med att detaljplaner erhålls och produktionsstarter sker. Sammantagen projekttid bedöms till 15-20 år.

Markområdet omfattar cirka 50 hektar och, enligt översiktsplanen, en helt ny stadsdel med totalt cirka 4 000 bostäder samt arbetsplatser och serviceutbud. Innan det formella planarbetet påbörjas kommer ett visionsarbete att genomföras tillsammans med Täby kommun.

- Vi vet av erfarenhet att det här är ett av Stockholms mest efterfrågade bostadslägen, säger Johan Skoglund VD på JM. Därför känns det extra spännande att, tillsammans med Täby kommun och Skanska, utveckla en helt ny stadsdel här.

Per Johansson, projektutvecklingschef: 08-782 89 21
Tomas Eriksson, pressansvarig: 08-782 86 61

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Belgien. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt kvalitets- och miljöarbete. Vi omsätter cirka 10 miljarder kr och har cirka 2 200 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på NASDAQ OMX Stockholm, segmentet Mid Cap.