JM säljer förvaltningsfastigheter i Bromma, Stockholm

JM har avtalat om försäljning av förvaltningsfastigheter vid Brommaplan i Bromma, Stockholm. Affären uppgår till 283 mkr.

JM förvärvade fastigheterna 2010 och har haft löpande dialog med Stockholm stad om möjligheterna att utveckla bostäder i området. Då en sådan utveckling inte bedöms medges vid Brommaplan i närtid, har JM beslutat avyttra fastigheterna till en aktör som inom ramen för sin verksamhet har bättre möjligheter att utveckla fastigheterna efter rådande förutsättningar.

Transaktionen sker i form av bolagsförsäljningar med ett sammanlagt underliggande fastighetsvärde om 283 mkr, med ett resultat om -15 mkr som belastar affärssegment JM Bostad Stockholm i det tredje kvartalet 2023 med motsvarande nedskrivning. Tillträde och betalning sker under det fjärde kvartalet 2023.

Det är glädjande och positivt för Bromma att fastigheterna vid Brommaplan tas över av en aktör med goda förutsättningar att fortsätta utvecklingen av området, säger Jon Vidar Semb-Josefson, regionchef JM Bostad Stockholm.

Jon Vidar Semb-Josefson, regionchef JM Bostad Stockholm, 08-782 86 86
Katarina Rimmerfeldt, kommunikationschef, 073-432 61 20

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge och Finland. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt hållbarhetsarbete. Vi omsätter cirka 16 miljarder kronor och har cirka 2 400 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på NASDAQ Stockholm, segmentet Large Cap. Mer information på www.jm.se.