JM säljer hyresrättsfastighet i Uppsala

JM har tecknat avtal med Hemvist om försäljning av en hyresrättsfastighet i Bäcklösa, Uppsala. Affären uppgår till 348 mkr.

Fastigheten som avyttras är projektet Lindblomman (Uppsala Ultuna 2:29), som består av 134 bostäder belägna i det nya attraktiva bostadsområdet Bäcklösa i Uppsala. Transaktionen sker i form av bolagsförsäljning.

Produktionsstart sker i det tredje kvartalet 2024 och affären kommer att intäkts- och resultatredovisas successivt under projektets genomförande inom affärssegment JM Bostad Riks. Planerat frånträde är under det tredje kvartalet 2026 då det beräknas vara färdigställt. Full likvid erhålls i samband med frånträdet 2026.

- Avyttringen av Lindblomman stärker förutsättningarna för fortsatt bostadsutveckling i bra lägen här i Uppsala, säger Per Johansson, regionchef, JM Bostad Riks.

Per Johansson, regionchef, JM Bostad Riks, 073-432 53 44
Katarina Jordell Rimmerfeldt, kommunikationschef, 073-432 61 20, press@jm.se

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge och Finland. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt hållbarhetsarbete. Vi omsätter cirka 13 miljarder kronor och har cirka 2 100 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på NASDAQ Stockholm, segmentet Large Cap. Mer information på www.jm.se.