• JM/

JM säljer tre hyresrättsfastigheter i Stockholm för 1 200 mkr

JM har tecknat avtal med Aberdeen Standard Investment om försäljning av tre hyresrättsfastigheter. Affären uppgår till 1 200 mkr.

Fastigheterna som avyttras är de färdigställda fastigheterna Lidingö Tryckregulatorn 2 och Täby Spaken 1 samt Sundbyberg Lådmakaren 4 som har produktionsstartats under det andra kvartalet 2019. De har ingått i större utvecklingsområden där JM genomför bostadsprojekt. Totalt avyttras 376 bostäder. Försäljningen av Lidingö Tryckregulatorn 2 och Täby Spaken 1 kommer att redovisas inom affärssegment JM Fastighetsutveckling under det tredje kvartalet 2019 där resultatet uppgår till 170 mkr.

Tillträde sker av Lidingö Tryckregulatorn 2 och Täby Spaken 1 under tredje kvartalet 2019 och Sundbyberg Lådmakaren 4 planerat till andra kvartalet 2022. Likvid erhålls med cirka två tredjedelar under tredje kvartalet 2019 och med resterande del vid tillträdet av Sundbyberg Lådmakaren 4. Sundbyberg Lådmakaren 4 kommer att intäkts- och resultatredovisas successivt under projektets genomförande, inom affärssegment JM Fastighetsutveckling.

Vi ser den starka marknaden som en god möjlighet att avyttra några av våra hyresrättsfastigheter som vi har utvecklat på egen mark. Under de senaste åren har JM byggt upp och utvecklat en stor hyresrättsportfölj där volymen har kommit upp till en nivå där det nu är aktuellt att avyttra ett antal fastigheter. JM har som målsättning att utveckla minst två hyresrättsprojekt per år vilket vi även i fortsättningen kommer sträva mot, säger Pär Vennerström, affärsenhetschef JM Fastighetsutveckling

Pär Vennerström, affärsenhetschef JM Fastighetsutveckling, 08- 782 89 12
Simon Backe, chef JM Fastighetsutveckling, 08-782 11 58
Sepideh Imani, kommunikations- och analyschef, 08-782 14 29

Denna information är sådan som JM AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämna­des, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2019-07-02 kl. 14:00 CET.

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge och Finland. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt hållbarhetsarbete. Vi omsätter cirka 16 miljarder kronor och har cirka 2 600 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på NASDAQ Stockholm, segmentet Large Cap. Mer information på www.jm.se.