JM tar återbruk till en helt ny nivå i Gamlestaden

JM ska i projektet Ambrosiusgatan i Gamlestaden i Göteborg minska klimatbelastningen genom att använda en hög andel av återbrukat material. Materialet kan komma från såväl andra företag som från egenägda byggnader som måste demonteras. JMs ambition är att ha återbrukat material i allt från fasad till innerväggar, badrum och kök.

Efter vunnen markanvisning, där kommunen utvärderade på återbruk, lågt koldioxidutsläpp och låg energiförbrukning, har markanvisningsavtal nyligen tecknats med Göteborgs Stad. Detaljplanearbetet bedöms kunna starta framåt sommaren.

- Med avstamp i JMs beprövade produkt och befintliga processer kommer vi i projektet utmana hur långt det är möjligt att använda återbruk av material. Utöver återbruk kommer vi ha ett extra fokus på energieffektivitet, säger Kristina Gatel, affärsutvecklare på JM.

- Det ska bli väldigt intressant, lärorikt och kul att få samarbeta i detta projekt under de kommande åren, från planering till färdiga byggnader, säger Richard Nayar, affärsutvecklare på exploateringsförvaltningen i Göteborgs Stad.

JM och Göteborgs Stad ska tillsammans verka för planläggning av ny bebyggelse för cirka 150 studentbostäder i flerbostadshus. Det ingår också att möjliggöra för sex integrerade lägenheter utformade som gruppbostad med gemensamma serviceytor, för uthyrning till Göteborgs Stad.

För mer information kontakta:

Nils Eberil, Chef Affärsutveckling, JM AB Region Väst, tel 031- 703 58 33
Kristina Gatel, Affärsutvecklare, JM AB Region Väst, tel 031-703 57 09

Anna Fager Persson
Kommunikationsansvarig Hållbarhet
anna.fager@jm.se
JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge och Finland. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt hållbarhetsarbete. Vi omsätter cirka 16 miljarder kronor och har cirka 2 500 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på NASDAQ Stockholm, segmentet Large Cap. Mer information på www.jm.se.