JM varslar om uppsägningar

För att anpassa verksamheten till lägre produktionsvolymer varslar JM 145 medarbetare inom produktion i Sverige om uppsägning till följd av arbetsbrist.

Trots tecken på en förbättrad bostadsmarknad så är den fortsatt avvaktande. Marknadsläget har medfört att nya bostadsprojekt inte kunnat starta i samma takt och med motsvarande antal bostäder som i de projekt som färdigställts. Det är därför nödvändigt att anpassa bemanningen i produktionsorganisationen till den arbetsbrist som uppstår i samband med färre produktionsstartade bostäder. Varslet berör främst hantverkare i den svenska produktionsorganisationen.

Även om JM ser ett ökat intresse från kunderna så kommer det ta ytterligare en tid för bostadsmarknaden att återhämta sig till de volymer som varit rådande inom nyproduktion av bostäder under de senaste åren.

– JM har ökat antalet produktionsstartade bostäder under det första halvåret tack vare ett större intresse från kunderna, men inte i en sådan omfattning att det motsvarar de volymer som löpande färdigställs. Vi måste därför vidta åtgärder för att dimensionera bemanningen för lägre produktionsvolymer under en tid framåt. Det är väldigt tungt att behöva lämna ett sådant besked som påverkar flera av våra skickliga medarbetare, säger Mikael Åslund, vd och koncernchef.

Mikael Åslund, verkställande direktör och koncernchef, 08-782 87 00

Tobias Bjurling, ekonomi- och finansdirektör, 08-782 87 00, cfo@jm.se

Denna information är sådan som JM AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2024-08-20 kl. 07:05 CEST.

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge och Finland. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt hållbarhetsarbete. Vi omsätter cirka 13 miljarder kronor och har cirka 2 100 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på NASDAQ Stockholm, segmentet Large Cap. Mer information på www.jm.se.