• JM/

JMs dotterbolag AB Borätt förvärvar byggrätter för bostadsutveckling i Sollentuna

AB Borätt har förvärvat byggrätter för utveckling av cirka 220 bostäder i centrala Sollentuna, strax norr om Stockholm. Förvärvet uppgår till cirka 150 mkr inklusive gatukostnadsersättning. Tillträde och erläggande av första likvid sker under första kvartalet 2024. Slutlikvid erläggs under andra kvartalet 2026.

Förvärvet kommer att redovisas inom affärssegment JM Bostad Stockholm under det första kvartalet 2024.

Fastigheten har en lagakraftvunnen detaljplan som bedöms medge utveckling av cirka 220 Svanen-märkta bostäder, varav 51 seniorbostäder i JMs dotterbolag Seniorgården AB. Produktionsstart av första etappen, som är Ture Torn, beräknas ske under första kvartalet 2024.

– Vi ser fram emot att arbeta vidare tillsammans med Sollentuna kommun och utveckla detta centralt belägna område. Ture Torn blir ett arkitektoniskt intressant landmärke och Sollentunas högsta hus, där bostäderna kommer bidra till att ytterligare stärka närmiljön och de fina värden som finns med närhet till vatten, grönområden och goda kommunikationer, säger Christina Lamminen, VD på AB Borätt och Seniorgården AB.

Christina Lamminen, VD AB Borätt, 08-782 82 55
Katarina Rimmerfeldt, kommunikationschef, 073-432 61 20

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge och Finland. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt hållbarhetsarbete. Vi omsätter cirka 14 miljarder kronor och har cirka 2 200 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på NASDAQ Stockholm, segmentet Large Cap. Mer information på www.jm.se.