Kajen 4 utses till Årets Stockholmsbyggnad 2015

JMs bostadshus Kajen 4 vid Liljeholmskajen belönas med Stockholms stads pris Årets Stockholmsbyggnad 2015.

Vinnarbyggnaden har röstats fram bland tio finalister som gallrats fram av en jury som i sin bedömning utgått från byggnadens estetik, hållbarhet, funktion, innovation och betydelse för staden. Juryn har nominerat den vinnande byggnaden med beskrivningen:

”Med sina 24 bostadsvåningar och blanksvarta silhuett är Kajen 4 redan ett karaktäristiskt inslag i stadsbilden. Omvandlingen av Liljeholmskajen får ett utropstecken här som syns vida omkring.

Balkongernas bearbetning ger byggnaden dess egenartade form, och ger samtidigt lägenheterna ett uterum med stora kvaliteter. Balkongerna har i lägenheterna en roll som påminner om landskapsinslagens roll i stadsdelen. De ger andrum. Det som tycks som ett solitärt torn är i själva verket en omsluten gård. Med sin överraskande landskapsgestaltning tillför den mycket i detta område som ännu väntar på att bli inbott och etablerat.”

– Vi är väldigt stolta och glada över att Kajen 4 röstats fram som vinnare av Årets Stockholmsbyggnad. Det är naturligtvis extra roligt att invånarna själva håller med om att det är en vacker byggnad som bidrar till att utveckla Stockholm till en fantastisk stad att leva i, säger Johan Skoglund, VD på JM.

Höga bostadshus är något som JM gärna bygger på platser där det passar in i området och bidrar till en attraktiv stadsdel. Förutom Kajen 4 kommer JM att utveckla ytterligare tre höga torn i Liljeholmskajen som kommer att byggas längs vattnet. Intill, längst ut på Marieviks udde, planeras för ett kvarter med sammanlagt sju torn i varierande höjder. Kista Torn som med sina drygt 120 meter och 40 våningar är Stockholms högsta bostadshus står klart för de första kunderna att flytta in i juli i år.

Juryn till Årets Stockholmsbyggnad 2015 består av:
Mimmi Epstein, journalist Direktpress
Carouschka Streijfert, arkitekt
Felicia Liabäck Löwstett, student på KTH/internationella masterprogrammet
Karolina Keyzer, Stockholms stadsarkitekt
Pye Aurell Ehrström, arkitekt, Marge
Henrik Nerlund, Skönhetsrådets sekreterare
Roger Mogert, stadsbyggnadsborgarråd

Anna Svenson, projektledare Kajen 4, 08-782 86 95
Sepideh Imani, kommunikations- och analyschef, 08-782 14 29

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Belgien. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt kvalitets- och miljöarbete. Vi omsätter cirka 14 miljarder kr och har cirka 2 200 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på NASDAQ Stockholm, segmentet Large Cap.

Taggar: