• JM/

Kommuner som går snabbt från idé till byggstart – ny kartläggning

Nationellt Ledtidsindex är en ny årlig rapport som kartlägger detaljplane- och bygglovsprocesserna i ett 50-tal svenska kommuner. Rapporten, som tas fram av Initiativet Bygg i Tid tillsammans med Byggföretagen och Fastighetsägarna, visar på stora skillnader och på vikten av effektiva arbetssätt.

Nationellt Ledtidsindex är först med att kartlägga kommunernas processer för arbetet med detaljplaner och bygglov. Rapporten visar på orimligt stora skillnader mellan olika kommuner och på behovet av transparens och standardiserade data för att kunna mäta, jämföra och förbättra. När Nationellt Ledtidsindex idag lanserades för första gången var vinnarna Trosa, Kalmar och Gävle.

– Långa ledtider höjer kostnaderna för bostadsbyggande. Genom att mäta och kontinuerligt följa upp hur effektivt detaljplane- och bygglovsprocesserna bedrivs kan kommunerna identifiera förbättringsåtgärder och därmed möjliggöra för fler bostäder. Undersökningen visar att det går att klara processen från idé till första spadtag på drygt två år, säger Nancy Mattsson, projektutvecklingschef på JM och ordförande för Initiativet Bygg i Tid.

Genomsnittligt resultat för kommunerna i undersökningen är 60 av möjliga 100. Trosa kommun toppar vinner kategorin för små kommuner med 86. Kalmar hamnar högst i kategorin medelstora kommuner med 77 och Gävle vinner toppar kategorin stora kommuner med 75 av 100.

Nationellt Ledtidsindex är en sammanvägning av variabler som relaterar till ledtider, resurseffektivitet, servicegrad, produktionstakt och kommuntillväxt. Tyngdpunkten ligger på att mäta tidsåtgången i detaljplane- och bygglovsprocesserna då långa ledtider bromsar upp bostadsbyggandet och påverkar hela samhällsutvecklingen.

Om fler kommuner mäter och inspireras av dem som lyckats bäst i årets undersökning finns goda förutsättningar att korta ledtider och snabba upp tiden från idé till att nya bostäder kan börja byggas. Att inspirera till förbättring är ett viktigt motiv för den återkommande översikt som Nationellt Ledtidsindex visar.

Rapporten i sin helhet bifogas.

Nancy Mattsson, ordförande Initiativet Bygg i Tid samt projektutvecklingschef JM, 073-432 67 78

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge och Finland. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt hållbarhetsarbete. Vi omsätter cirka 16 miljarder kronor och har cirka 2 400 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på NASDAQ Stockholm, segmentet Large Cap. Mer information på www.jm.se.

Taggar: