Morgondagens trädgårdsarkitekter ritar vinnarbalkonger

Trädgårdsprofilen Hannu Sarenström var en av jurymedlemmarna när vinnarna i JMs Stora Balkongtävling utsågs idag vid en ceremoni i Silverdal, Stockholm. Segrarna, Anna Fogelklou och Stina Höglund, bägge från Lantbruksuniversitetet i Alnarp, vann på temat ”Odla i färg”.

- Den gröna uteplatsen blir allt viktigare för våra kunder, säger Zdravko Markovski, affärsenhetschef på JM. Därför har vi bett morgondagens trädgårdsarkitekter att utifrån sina egna perspektiv tolka trenderna ”Vila” och ”Odla” – två teman som utgör själva essensen i en älskad uteplats. På söndag, på JMs ”Stora Visningsdagen” kommer samtliga tre finalistbidrag – ”Odla i färg”, ”Vila i det vilda” samt ”Musselstrand” – att visas upp för allmänheten på olika platser i Stockholm, Göteborg och Malmö. Om det vinnande bidraget: Juryns motivering för den vinnande balkongen lyder. ”Detta är en plats för odling och skönhetsupplevelse i ett. Med utvald design och ett fyrverkeri av färger blir den här balkongen en egen oas.” Anna Fogelklou och Stina Höglund är bägge blivande trädgårdsarkitekter från Lantbruksuniversitetet i Alnarp. Deras vinnande bidrag kallas ”Odla i färg” med bland annat mattan Molly från Pappelina, en växtskärm med murgröna, vackra design-krukor med kryddväxter samt en drivbänk med grönsaker och perenner. De tre finalistbidragen kan beskådas under Stora Visningsdagen på bland annat dessa orter (en lista över söndagens samtliga visningar hittar du på jm.se). - Silverdal, Margreteborgsvägen 8, Sollentuna - Liljeholmskajen, Sjöviksvägen 37, Stockholm - Älta, Stensövägen 10, Nacka För högupplösta bilder se www.flickr.com/jm_ab