• JM/

Nationellt Ledtidsindex 2024: Kommunerna som visar vägen till fler bostäder och billigare byggande

Trosa, Karlstad och Västerås har Sveriges effektivaste plan-och bygglovsprocesser för bostadsbyggande. Det visar rapporten Nationellt Ledtidsindex 2024 som tas fram av Initiativet Bygg i Tid tillsammans med Byggföretagen och Fastighetsägarna.

Bostadsbyggandet är historiskt lågt, trots en fortsatt stor bostadsskuld. De bakomliggande faktorerna styrs i mycket av omvärlden. Samtidigt har processeffektivitet en betydande påverkan. Just detta kan lokala beslutsfattare göra något åt. Vi gratulerar Trosa, Karlstad och Västerås, och hoppas att fler kommuner inspireras av deras kvalitets- och resultatmedvetna arbete, säger Nancy Mattsson, projektutvecklingschef på JM och ordförande Initiativet Bygg i Tid.

Rapporten Nationellt Ledtidsindex, som kartlägger kommunernas processer för arbetet med detaljplaner och bygglov, visar också att fortsatt ökade utredningskrav driver kostnader på ett sätt som ytterligare fördyrar nyproduktion av bostäder. Kommunernas genomsnittliga ledtid har också blivit längre, trots att antalet ärenden sjunkit. Idag är den genomsnittliga ledtiden 4,7 år. Enligt Initiativet Bygg i tid bör de vara högst två och ett halvt år.

Enligt Nationellt Ledtidsindex finns även ett samband mellan valår och längre ledtider. Allt mer komplexa projekt i kombination med minskade resurser till handläggare är andra faktorer med negativ påverkan på ledtiderna.

Vinnare Nationellt ledtidsindex 2024

Trosa, Karlstad och Västerås har Sveriges effektivaste processer för bostadsbyggande i 2024 års mätning.

Trosa kommun vinner kategorin för små kommuner för andra året i rad och Karlstad hamnar högst i kategorin medelstora kommuner. Västerås tar hem förstaplatsen i kategorin stora kommuner.

Pris delas även ut till Årets Klättrare - en kommun som tydligt utfört förbättringsarbete under året och har klättrat flest placeringar jämfört med föregående års mätning. Vinnare är Halmstads kommun.

Utmärkande för pristagarna är en tydlig dialog med exploatörer, erfarna handläggare, genomtänkta utredningsstrategier gällande detaljplaner, en effektiv arbetsfördelning i bygglovsärenden och ett bostadsbyggande som prioriteras över tid av den lokala politiken.

Om rapporten

Nationellt Ledtidsindex är en sammanvägning av variabler som relaterar till ledtider, resurseffektivitet, servicegrad, produktionstakt och kommuntillväxt. Tyngdpunkten ligger på att mäta tidsåtgången i detaljplane- och bygglovsprocesser. Om fler kommuner mäter och inspireras av dem som lyckats bäst i årets undersökning finns goda förutsättningar att korta ledtider och snabba upp tiden från idé till att nya bostäder kan börja byggas. Att inspirera till förbättring är ett viktigt motiv för den återkommande översikt som Nationellt Ledtidsindex visar. Rapporten Nationellt Ledtidsindex 2024 tas fram av Initiativet Bygg i Tid tillsammans med Byggföretagen och Fastighetsägarna. Initiativet Bygg i tid, bestående av Besqab, JM, K-Fastigheter, Riksbyggen och Skanska, är en plattform för debatt om bostadsutvecklingen i Sverige.

Rapporten i sin helhet bifogas.

Nancy Mattsson, ordförande Initiativet Bygg i Tid samt projektutvecklingschef JM, 073-432 67 78

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge och Finland. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt hållbarhetsarbete. Vi omsätter cirka 13 miljarder kronor och har cirka 2 100 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på NASDAQ Stockholm, segmentet Large Cap. Mer information på www.jm.se.