• JM/

Ny undersökning från JM visar: Ökat missnöje kring hur svensk bostadsmarknad fungerar

En undersökning som Kantar Sifo genomfört på uppdrag av JM visar att nästan varannan person (47 procent) i Sverige anser att bostadsmarknaden inte är väl fungerande. Det är en ökning med 8 procentenheter från föregående år.

En påtagligt större andel anser också att det är för svårt att komma in på bostadsmarknaden: 61 procent jämfört med 44 procent för ett år sedan. En situation som ligger unga närmast, drygt två tredjedelar av de tillfrågade (68 procent) tycker att det är svårt för unga att komma in på bostadsmarknaden utan ekonomisk hjälp från föräldrar eller annan familj. Även där instämmer fler än tidigare. Trots detta föredrar en majoritet av de unga (18-29 år) att äga framför att hyra sin bostad.

Var åttonde svensk uppger också att de under det senaste året önskat flytta, men inte haft möjlighet. För varannan berörd person handlar det om att inte kunna öka sina hushållsutgifter, för var tredje om att det inte finns bostäder tillgängliga där man vill bo.

- Det är tydligt att missnöjet växer kring hur svensk bostadsmarknad fungerar. Det finns många förklaringar och rådande konjunkturläge bidrar säkerligen, men nu behövs en kraftsamling i form av både politiska reformer och initiativ från branschen för att få en fungerande svensk bostadsmarknad, säger Johan Skoglund, vd och koncernchef på JM.

I rapporten Nordisk Boendebarometern där insikterna från undersökningen presenteras lämnar JM förslag på önskvärda politiska reformer. Förslag som JM tar med sig till dagens rundabordssamtal som bostadsministern kallat till.
Läs mer på www.jm.se

För frågor om undersökningen kontakta;

Cristina Englund, marknadsanalytiker cristina.englund@jm.se

Anna Fager Persson
Kommunikationsansvarig
anna.fager@jm.se

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge och Finland. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt hållbarhetsarbete. Vi omsätter cirka 16 miljarder kronor och har cirka 2 500 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på NASDAQ Stockholm, segmentet Large Cap. Mer information på www.jm.se.