Spaden i marken för bostäder mitt på Södermalm, Stockholm

Nu bygger JM attraktiva, hållbara bostäder innanför Stockholms tullar på Södermalm. Den 14 november togs det symboliska första spadtaget till Rosenlundshöjden i form av en ljusshow.

På en markanvisning från Stockholms stad, bygger JM projektet Rosenlundshöjden i direkt anslutning till Rosenlundsparken. Merparten av de 90 bostadsrättslägenheterna är redan bokade vid byggstart.

I Rosenlundsparken planeras cirka 215 bostäder i flerbostadshus och fem avdelningar förskola. 90 av dessa bostäder byggs av JM för Brf Rosenlundshöjden, övriga bostäder är hyresrätter och byggs av Stockholmshem. För att skapa en tidlös helhet valdes tegelfasader som kommer att åldras vackert och som kompletterar den omgivande bebyggelsen på ett bra sätt.

– Vi är glada att kunna tillföra Södermalm våra hållbara bostäder med låg energiförbrukning som vi bygger med beprövade metoder precis som alla andra JMs bostäder, säger Gunilla Roll, projektledare. Rosenlundshöjden energiklassas och den beräknade energiförbrukningen ligger på endast 52 kwh/år per kvm.

– Det finns också planer för ett nytt torg med restaurang och ny större matbutik i närområdet, sammanlagt kommer detta ge området ett stort lyft, säger Gunilla Roll.

Stadens intentioner är att området omkring Rosenlundsparken ska göras mer levande och innerstadslikt genom att komplettera stadsstrukturen med nya bostäder och lokaler i gatuplan. Ett annat mål är att förstärka Rosenlundsparkens gröna kvaliteter och utveckla dess funktion som attraktiv stadspark.

Gunilla Roll, projektledare Rosenlundshöjden, 08-782 86 72
Sepideh Imani, kommunikations- och analyschef, 08-782 14 29

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge och Finland. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt hållbarhetsarbete. Vi omsätter cirka 15 miljarder kronor och har cirka 2 400 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på NASDAQ Stockholm, segmentet Large Cap. Mer information på www.jm.se.