Stockholms högsta bostadshus har nu nått toppen

Nu har Kista Torn nått sin fulla höjd, drygt 120 meter och 40 våningar högt varav 35 bostadsvåningar. Det är Stockholms i särklass högsta bostadshus placerat mitt i dynamiska Kista.

– Vi är mycket stolta över Kista Torn och att bygga Stockholms högsta bostadshus, säger Johan Skoglund, VD på JM. Det är ett praktexempel på JMs vision att bygga höga hus i en växande storstad med allt högre densitet.

Efterfrågan på bostäder i Kista Torn och intresset för att bo på höjden har varit stort. Endast ett fåtal bostäder finns kvar till salu och inflyttningarna börjar nu i sommar. Oavsett vilken våning man bor på i Kista Torn finns en gemensam takterrass där man kan njuta av den milsvida utsikten. Där finns också festlokal, relax och bastu för de boende.

Höga bostadshus är något som JM gärna bygger på platser där det passar in i området och bidrar till en attraktiv stadsdel. Exempelvis på Liljeholmskajen i Stockholm är Kajen 4 färdigt med 24 våningar och ytterligare tre höga torn kommer att byggas längs vattnet. Intill, längst ut på Marieviks udde, planeras för ett kvarter med sammanlagt sju torn i varierande höjder.

Benny Svärd, projektledare Kista Torn, 08-782 88 41
Sepideh Imani, kommunikations- och analyschef, 08-782 14 29

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Belgien. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt kvalitets- och miljöarbete. Vi omsätter cirka 14 miljarder kr och har cirka 2 200 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på NASDAQ Stockholm, segmentet Large Cap.