Valberedning för JM AB inför Årsstämman 2011

Årsstämman i JM AB den 28 april 2010 beslutade, att ledamöterna i valberedningen inför årsstämman 2011 skall utses av de till röstetalet fyra största aktieägarna/ägargrupperna i bolaget. Styrelsens ordförande skall vara valberedningens femte ledamot.

De fyra till röstetalet största ägarna per den 31 augusti 2010 var: AMF Pension, Swedbank Robur fonder, AFA Försäkring samt Nordea Fonder. De representerar tillsammans cirka 31 procent av aktierna och rösterna i bolaget.

Ovan angivna ägare har utsett följande representanter:

• Lars-Åke Bokenberger utsedd av AMF Pension, som också har utsetts till ordförande i valberedningen
  • KG Lindvall utsedd av Swedbank Robur fonder
  • Anders Algotsson utsedd av AFA Försäkring
  • Thomas Ehlin utsedd av Nordea Fonder
  • Lars Lundquist, styrelseordförande i JM AB.

Valberedningen skall bereda och till årsstämman lämna förslag till:

• ordförande på stämman
  • antalet styrelseledamöter
  • styrelseordförande och övriga ledamöter i bolagets styrelse
  • arvode för styrelseuppdrag
  • arvode till revisorerna och i förekommande fall val av dessa
  • i förekommande fall ändring av instruktionen för valberedningen

Valberedningen skall i övrigt fullgöra de uppgifter som anges i den vid var tid gällande "Svensk kod för bolagsstyrning", vilken utges av Kollegiet för svensk bolagsstyrning.

Årsstämman i JM AB kommer att hållas torsdagen den 28 april 2011 på bolagets huvudkontor i Solna.

Aktieägare som önskar lämna förslag till JMs valberedning kan göra det via e-post till: valberedningen@jm.se eller med brev till adressen: JM AB, Attn: Valberedningen, 169 82 Stockholm, senast den 10 mars 2011.

U
rban Lilja, chefsjurist JM, 08 - 782 87 05
Tomas Eriksson, pressansvarig JM, 08 - 782 86 61

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Belgien. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt kvalitets- och miljöarbete. Vi omsätter cirka 9 miljarder kr och har cirka 1 900 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på NASDAQ OMX Stockholm, segmentet Mid Cap.