Valberedning för JM AB inför årsstämman 2022

Enligt den gällande instruktionen för valberedningen i JM AB ska ledamöterna i valberedningen inför årsstämman 2022 utses av de fyra till röstetalet största aktieägarna/ägargrupperna i bolaget per den 31 juli 2021, som önskar ingå i valberedningen. Styrelsens ordförande ska vara valberedningens femte ledamot.

Följande aktieägare har identifierats som de fyra största aktieägarna att ingå i valberedningen och de har utsett följande ledamöter:

• Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB: Ilija Batljan
  • AMF Försäkring & Fonder: Anders Oscarsson
  • Swedbank Robur Fonder: Marianne Nilsson
  • Länsförsäkringar Fondförvaltning AB: Johannes Wingborg
  • samt Fredrik Persson, styrelseordförande i JM AB

Ovan angivna aktieägare representerar per den 31 juli 2021 tillsammans 41,61 procent av aktierna och rösterna i bolaget.

Ilija Batljan har valts till valberedningens ordförande.

Valberedningen ska bereda och till årsstämman lämna förslag till:

• ordförande på stämman
  • antalet styrelseledamöter
  • styrelseordförande och övriga ledamöter i bolagets styrelse
  • arvoden, med uppdelning mellan ordförande och ledamöter i styrelsen samt ersättning för utskottsarbete
  • revisorer och deras arvoden samt,
  • i förekommande fall, ändring av instruktionen för valberedningen.

Valberedningen ska i övrigt fullgöra de uppgifter som anges i den vid var tid gällande ”Svensk kod för bolagsstyrning”, vilken utges av Kollegiet för svensk bolagsstyrning.

Årsstämman i JM AB kommer att hållas torsdagen den 31 mars 2022 på bolagets huvudkontor i Solna.

Aktieägare som önskar lämna förslag till JMs valberedning kan göra det via e-post till: valberedningen@jm.se eller med brev till adressen: JM AB, Attn: Valberedningen, 169 82 Stockholm, senast torsdagen den 23 december 2021.

Ilija Batljan, Valberedningens ordförande, Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB, 0200-22 72 00
Maria Bäckman, Valberedningens sekreterare, 08-782 85 31

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge och Finland. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt hållbarhetsarbete. Vi omsätter cirka 15 miljarder kronor och har cirka 2 500 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på NASDAQ Stockholm, segmentet Large Cap. Mer information på www.jm.se.