• JM/

Valberedningens för JM AB förslag vid årsstämman 2012 avseende ordförande och styrelseledamöter

Valberedningen för JM AB är sammansatt enligt följande:

• AMF Pension representerade av Lars-Åke Bokenberger, ordförande
  • Swedbank Robur fonder representerade av Björn Franzon
  • AFA Försäkring representerade av Anders Algotsson
  • Nordea Fonder representerade av Jan Särlvik

Vid årsstämman i JM AB torsdagen den 26 april i år kommer valberedningen att föreslå följande beträffande styrelsens sammansättning:

Antal ledamöter i styrelsen: sju ordinarie ledamöter, inga suppleanter.

Valberedningen föreslår omval av Lars Lundquist som ordförande i styrelsen (invald 2005). Valberedningen föreslår vidare omval av ledamöterna Elisabet Annell Åhlund (invald 2002), Anders Narvinger (invald 2009), Kia Orback -Pettersson (invald 2010), Åsa Söderström - Jerring (invald 2007) och Johan Skoglund (invald 2003). Ledamoten Torbjörn Torell står inte till förfogande för omval.

Valberedningen föreslår Johan Bergman som ny ledamot av styrelsen. Johan Bergman är 47 år och civilingenjör från KTH, Stockholm. Johan Bergman har arbetat 16 år i olika befattningar inom Skanska koncernen och är sedan 5 år verkställande direktör i NIAM AB. Johan Bergman har inga andra ”väsentliga uppdrag” enligt Koden och han anses oberoende i förhållande till bolaget och bolagsledningen respektive större aktieägare i bolaget.

Valberedningens övriga förslag kommer att anges i kallelsen till årsstämman, vilken offentliggörs onsdagen den 28 mars i år.

Valberedningens ordförande Lars Åke Bokenberger, AMF Pension 08-696 31 00.

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Belgien. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt kvalitets- och miljöarbete. Vi omsätter cirka 11 miljarder kr och har cirka 2 300 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på NASDAQ OMX Stockholm, segmentet Mid Cap.