• JM/

Valberedningens för JM AB förslag vid årsstämman 2013 avseende ordförande och styrelseledamöter

Valberedningen för JM AB är sammansatt enligt följande:

• AMF representerade av Lars-Åke Bokenberger, ordförande
  • Swedbank Robur fonder representerade av Björn Franzon
  • AFA Försäkring representerade av Anders Algotsson
  • Nordea Fonder representerade av Jan Särlvik
  • Lars Lundquist, styrelseordförande i JM AB.

Vid årsstämman i JM AB torsdagen den 25 april i år kommer valberedningen att föreslå följande beträffande styrelsens sammansättning:

Antal ledamöter i styrelsen: åtta ordinarie ledamöter, inga suppleanter.

Valberedningen föreslår omval av Lars Lundquist som ordförande i styrelsen (invald 2005). Valberedningen föreslår vidare omval av ledamöterna Anders Narvinger (invald 2009), Kia Orback Pettersson (invald 2010), Åsa Söderström Jerring (invald 2007), Johan Bergman (invald 2012) och Johan Skoglund (invald 2003). Ledamoten Elisabet Annell Åhlund står inte till förfogande för omval.

Valberedningen föreslår Eva Nygren som ny ledamot av styrelsen. Eva Nygren är 57 år och arkitekt. Eva Nygren har arbetat 15 år i olika befattningar inom VAB AB samt 13 år i olika befattningar inom Sweco-koncernen. Eva Nygren är sedan 2012 verkställande direktör och koncernchef i Rejlerkoncernen AB. Valberedningen föreslår även den finländske medborgaren Kaj-Gustaf Bergh som ny ledamot av styrelsen. Kaj-Gustaf Bergh är 57 år, jurist och civilekonom. Kaj-Gustaf Bergh har tidigare arbetat 15 år inom Gyllenberg och SEB och är idag verkställande direktör för Föreningen Konstsamfundet RF. Kaj-Gustaf Bergh är ordförande för styrelserna i Fiskars, Finaref Group och Ålandsbanken. Därutöver är Kaj-Gustaf Bergh ledamot i Ramirent, Stockmann, Wärtsilä, Pensions Veritas och innehar ett antal styrelseuppdrag inom Konstsamfundetgruppen.

Valberedningens övriga förslag kommer att anges i kallelsen till årsstämman, vilken offentliggörs tisdagen den 26 mars i år.

Valberedningens ordförande Lars-Åke Bokenberger, AMF 08-696 31 00
.

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Belgien. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt kvalitets- och miljöarbete. Vi omsätter cirka 13 miljarder kr och har cirka 2 300 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på NASDAQ OMX Stockholm, segmentet Mid Cap.