HKH Kronprinsessan Victoria delar ut priset Global Innovation Award på måndag

Report this content

Kronprinsessan Victoria delar ut årets Global Innovation Award vid EAT Stockholm Food Forum den 13 juni.

Global Innovation Award delas ut i samarbete med Medicon Village och EAT Foundation. Priset är framtaget för att hedra och uppmuntra initiativ som skapar en ny marknad eller process för hållbara och hälsosamma livsmedel, deras produktion och konsumtion.

De tre finalisterna är inbjudna till EAT Stockholm Food Forum, som äger rum den 13-14 juni, där vinnaren kommer att utses.

Förra årets vinnare SOIL, företrädd av grundaren Sasha Kramer, tilldelades priset för sina insatser i Haiti för att förbättra människors tillgång till sanitet samt skapa en hållbar källa kring gödselmedel för jordbruket. Med principer för ekologisk sanitet har SOIL skapat toaletter och underhåll som förvandlar avfallsproblemet till en hållbar verksamhet med gödningsmedel.

I juryn för Global Innovation Award sitter representanter för företag och organisationer som National Geographic, Google, World Economic Forum, Global Forum for Innovation in Agriculture, Global Food Services och Medicon Village.

Priset på 25 000 USD doneras av Mats Paulsson Stiftelsen för forskning, innovation och samhällsutveckling

Det tredje EAT Stockholm Food Forum den 13-14 juni på Clarion Hotel Sign, samlar några av världens smartaste människor inom vetenskap, politik, näringsliv och det civila samhället, för att förändra livsmedelssystemet mot ökad hållbarhet, hälsa, säkerhet och rättvisa inom gränserna för vad vår planet klarar.

För pressackreditering till EAT Stockholm Food Forum, klicka här

För talare och program, klicka här

För intervjuförfrågningar eller övriga pressfrågor, vänligen kontakta:
Rebecka Keeling

rebecka.keeling@jmw.se +46 72 172 63 04

Talesperson EAT:

Erik Aasheim, Senior Director of Communications,

erik@eatforum.org, mobil: +47 40 22 47 47

Talesperson Medicon Village:

Anette Orheim, kommunikationsdirektör,

anette.orheim@mediconvillage.se, mobil: +46 703 05 70 16

Rebecka Keeling

rebecka.keeling@jmw.se

+46 72-172 63 04

EAT Stockholm Food Forum fungerar som en språngbräda för projekt som stöttas av EAT Foundation. EAT Foundation är en stiftelse för samarbete kring frågor som exempelvis livsmedelsbrist, miljöpåverkan, svält, övervikt, folkhälsa, kostråd och avfall. Stiftelsen möjliggör för näringsliv, forskare, det civila samhället och beslutsfattare runtom i världen att tillsammans hitta lösningar för det globala livsmedelssystemet. EATs vision är en värld där alla har kunskapen för att ta smarta och hållbara beslut om mat, tillgången till en hälsosam och ansvarsfull kost, och inspirationen för att anpassa sitt beteende och sin livsstil.