Skandinaviens kalenderbjässe investerar miljoner i e-hälsa

Report this content

För drygt ett år sen bestämde sig Burde Förlag för att satsa på att förbättra den svenska företagshälsan. Burde Förlag med sina 55 anställda upplevde ökade hälsoproblem hos personalen. Egna lösningar banade väg för ett helt nytt affärsområde. Sverige är bland de bästa i Europa på att träna, men vi är också bland dem som sitter mest. Detta beror till stor del på den negativa trenden med allt fler stillasittande jobb. Något som måste tas på allvar.

Stillasittandet jämförs med rökning – kortare avbrott under arbetsdagen kan göra stor skillnad
Faran med stillasittandet jämförs idag med rökning. Införandet av korta energipauser i arbetsdagen förebygger inte bara stress, förslitningsskador och depressioner, utan även allvarliga sjukdomar som hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, Alzheimers och cancer
. ”Stillasittande, ensidigt arbete och stress är de största orsakerna till att vi upplever smärta och kan få problem med kroppen. Enklare träning och byte av aktivitet flera gånger under arbetsdagen kan göra stor skillnad” säger Susanne Wolmesjö, lärare på Bosöns Idrottsfolkhögskola. Många problem kan förebyggas, där både den enskilde och företaget blir vinnare. Sjukskrivningar kostar de svenska företagen 22 miljarder kronor årligen, och mycket mer i dolda kostnader så som lägre produktivitet, stress hos kollegor som får rycka in m.m. En sak är säker – det är billigare att förebygga arbetsrelaterade skador än att åtgärda dem. Läs mer om vad stillasittandet kan orsaka här.

Intern lösning banade väg för ny affärsidé
Burde Förlag märkte själva av problematiken då flera i personalen
klagade på smärtor i axel- och nackpartiet. De hade redan testat att gå till massören, men det hade gått för långt och gick inte att bota med massage. Burde Förlag började då fundera över en långsiktig lösning som skulle minska personalens bekymmer. Efter diskussioner både internt och med företagshälsovården kom förslaget om att köpa in gummiband. Burde Förlag konsulterade en personlig tränare som såg till att övningarna utfördes korrekt och påbörjade försöket. Medarbetarna fick använda gummibanden på arbetstid, under korta pauser 2-5 minuter. De utförde enkla övningar två till tre gånger om dagen i syfte att förebygga och motverka muskelspänningarna. Resultaten kom fort! Redan efter några veckor kunde de dra följande slutsatser: majoriteten av medarbetarna hade fått lindrigare värk och en del hade till och med blivit av med sina muskelspänningar helt. Men den viktigaste delen var att skapa motivation till att verkligen genomföra övningarna och bryta trenden, här kommer tekniken in.

Med expertis i ryggen och tekniken som hjälpmedel
I samma ögonblick föddes idén om JobOut - Hälsokonceptet för piggare och friskare arbetsplatser. Många företag måste ju ha samma problem. Burde Förlag började med att ta reda på de vanligaste förslitningsskadorna på arbetsplatserna. Sedan skapades tillsammans med ett team av experter, ett hälsokoncept som går att implementera på vilken arbetsplats som helst. Med hjälp av de unikt framtagna verktygen och övningarna kan konceptet nu användas för att förebygga, rehabilitera och ge energi. Allt är paketerat i en enkel JobOut app (iphone eller android) som påminner när det är dags, visar hur man gör och varför. Välj enkelt t. ex Nacke om det är där problematiken sitter och kör igång. "Vi har högt ställda mål, vi skall förbättra hälsan på jobbet och därmed folkhälsan!" säger Marc Burde, VD på företaget.

Burde Förlags AB är Nordens största kalenderproducent med försäljning i Sverige, Danmark, Finland och USA. De distribuerar till över 3000 butiker med ett stort trendigt sortiment varje år. Över 12 miljoner kalendrar skickas årligen ut från huvudkontoret som ligger i Växjö. I sortimenten finns hela 3500 produkter bestående av kalendrar, kontorsmaterial, skolstartsmaterial, vykort, kuvert och pennor.

Frida Hultin Johansson
Marknadskoordinator
tel: 0703-999537
mejl: frida.hultin@jobout.com

JobOut är ett nytt hälsokoncept, anpassat till arbetsplatser för att öka medarbetares hälsa och välbefinnande på jobbet. Konceptet hjälper medarbetare att bryta monotona och stillasittande arbetspositioner en eller flera gånger per arbetsdag på ett roligt och effektivt sätt. Läs om oss på www.jobout.com.

Taggar:

Citat