Patrik Wigton är entreprenören bakom Jobtip

Report this content

När han har nått en topp vill han genast nå nästa. Jobtips grundare Patrik Wigton liknar sin personlighet vid extremsport.

– Jag vill hela tiden utmana mig själv och sätta upp nya mål och visioner.

Patrik Wigton, grundare av Jobtip

Göteborgsentreprenören Patrik Wigton tycker om att skapa och har en gedigen bakgrund som entreprenör. Bland annat startade han e-handelsplattformen Jetshop och var med om att bygga upp Jobline, rekryteringsföretaget som såldes till rekryteringsföretaget Monster år 2001 för 1,2 miljarder. Dessutom har han fem barn. Jobtip är hans senaste baby.

– Ett bolag är ungefär som ett barn. Varje företag som skapas är unikt och har ett eget DNA. Jag tycker det är roligt att testa idéer och se om det fungerar i praktiken. Det är min största drivkraft, säger Patrik Wigton.

Resan mot entreprenörskap gick via studier på Harvard och IHM Business School till jobb som säljare på Monster, IBM och Volvo.

– Jag har alltid jobbat med försäljning och marknadsföring, den kombinationen är en av mina styrkor. Jag är bra på att lära mig vilka produkter marknaden behöver och hur man säljer dem.

Men det tog ett par år innan Patrik förstod fullt ut att det var egna företag han skulle satsa på.

– I början av min karriär hade jag som mål att få en hög position på ett stort bolag som Volvo. Samtidigt kände jag hela tiden att det var något som saknades. Min riktiga aha-upplevelse kom först med Jobline, säger Patrik.

Tiden på Jobline, rekryteringsföretaget som växte från 12 anställda till 680 på 18 månader i slutet av 90-talet, beskriver han som ”helt fantastisk”.

– Det var ju det här jag skulle syssla med! Varför hade jag inte gjort det tidigare? På större bolag handlar det så mycket om internpolitik, där kunde jag stångas blodig för att försöka få igenom mina idéer. På mindre entreprenörsbolag handlar det om att överleva, du måste komma framåt och du måste växa.

Just i uppstartsfasen trivs Patrik Wigton som allra bäst, när det gäller att dra igång saker.

– När bolagen blir lite större finns det andra personer som är bättre på att driva dem än vad jag är. Som nu på Jobtip. Ali Farshid är vd i Sverige medan jag åker till USA i början av 2018 för att starta upp den amerikanska verksamheten. Vi är 20 personer som ska dra igång den från scratch, då är jag som fisken i vattnet.

När det gäller förebilder är Ikeas Ingvar Kamprad en idol. Han har den uthållighet och envishet som Patrik Wigton beundrar.

– Kamprad är helt fantastisk, inte minst när det gäller uthålligheten. Från att han startade det första Ikea i Älmhult tog det honom 27 år att bygga det andra varuhuset i Kungens kurva. Idag har han 350 världen över.

Att jobba hårt under lång tid och vara beredd på att göra misstag är en del av resan som entreprenör.

– Själva affärsidén är en procent, de andra 99 handlar om att kunna genomföra den. Dessutom måste du vara duktig på att hitta bra medarbetare. Ingen kan bygga sitt bolag själv, säger Patrik som också vill hjälpa andra entreprenörer att lyckas.

För några år sedan startade han inkubatorn IQube och kontorshotellet G-Lab21 för techbolag i Göteborg.

– Jag ville bygga en bättre kultur för startups här. Alla drog till Stockholm där det fanns nätverk och riskkapital. I Göteborg saknades det, samtidigt som här fanns en massa människor med ambitioner. Det var dem jag ville lyfta.

För 2018 ligger Patriks fokus på Jobtip, men klättringen vidare som entreprenör fortsätter. Det finns fler toppar att erövra.

– Jag vill alltid spänna bågen lite till och utmana mig själv. Det kommer jag säkert att fortsätta med, även som pensionär!

Patrik Wigton, grundare, patrik.wigton@jobtip.se

Magnus Sjöbäck, presskontakt, 0704-45 15 99, magnus.sjoback@greatness.se

Jobtip erbjuder rekryteringstjänster och Employer Branding på sociala medier till stora och små arbetsgivare. Verksamheten startade 2007 och har 80 anställda. Jobtip är ett tillväxtföretag, omsatte 35 miljoner i Sverige 2017 och har kontor i Stockholm, San Diego (USA) och huvudkontor i Göteborg. https://jobtip.se/

Taggar: