BOKSLUTSKOMMUNIKÈ 2022

Siffror i sammandrag

Januari – december 2022

Januari – december 2022 jämfört med motsvarande period 2021:

• Nettoomsättning: KSEK 29 933 (KSEK 25 400)

• Resultatet efter finansiella poster: KSEK 1 042 (KSEK 1 089)

• Resultatet per aktie*: SEK 0,11 (SEK 0,11)

* Beräknat på 9 577 366 aktier

Oktober - december 2022

Fjärde kvartalet 2022 jämfört med motsvarande kvartal 2021:

• Nettoomsättning: KSEK 10 854 (KSEK 10 549)

• Resultatet efter finansnetto: KSEK 642 (KSEK 869)

• Resultatet per aktie*: SEK 0,07 (SEK 0,09)

* Beräknat på 9 577 366 aktier

Bästa Aktieägare,

2022 var ett starkt år för Jojka. Vi förstärkte teamet med nyckelpersoner inom sälj och marknad vilket möjliggjort den fina utveckling vi haft. Omsättningen för helåret 2022 uppgår till 29.9 msek vilket innebär en ökning på starka 17,7% jämfört med föregående år. Resultatet landade på cirka 1 msek i vinst. Vi är, speciellt med tanke på den oroliga situationen i världen, nöjda med resultat som ligger i linje med våra uppsatta mål.

Många e-handlare har haft stora utmaningar under 2022 och vi ser tydligt att trenden kommer fortsätta under 2023. Tyvärr kommer detta leda till att ett antal bolag får likviditetsproblem. Vi har mot bakgrund av detta vidtagit åtgärder vad gäller betalningsrutiner för att så långt det går undvika kundförluster. Dessa åtgärder kan komma att påverka Jojkas omsättning negativt vissa månader men är nödvändiga att vidta. Även med dessa nya rutiner på plats vill vi flagga för att vi ser det som troligt att kundförlusterna kommer öka.

Det nuvarande klimatet gör att fler och fler e-handlare ser över sina kostnader och letar efter alternativ som är kostnadseffektiva. Det gynnar vårt erbjudande och trots motvind för branschen har vi lyckats väl med försäljningen där vi ser att de fasta intäkterna fortsätter att stiga och våra marginaler förbättras för varje nytt avtal vi tecknar.

En av Nordens ledande hotellkedjor har under året använt vår plattform ute på hotellen för att kunna kommunicera med gästen. Projektet började som en pilot som sedan övergick i en längre testperiod där resultat blev så pass bra att bolaget tecknat ett nytt avtal som sträcker sig fram till april 2023. Vår målsättning är att samarbetet kommer att fortsätta efter avtalsperiodens utgång samt att vi lyckas förhandla oss till ett mer omfattande och längre avtal.

Utvecklingsarbetet med vårt nya interface fortskrider och är mycket spännande Det är ett omfattande arbete som i slutänden kommer ge oss en helt ny plattform som blir betydligt enklare för kunderna att arbeta med. Vi har under året valt att lägga mer tid än vad vi initialt planerade för eftersom vi ville inkludera både kunder och samarbetspartners i utvecklingsarbetet för att göra plattformen ännu bättre. Det har gjort att projektet tagit längre tid att genomföra men vi tror att det är något vi i slutänden kommer tjäna på. De utvalda kunder som fått möjlighet att testa systemet ger mycket positiv respons vilket känns väldigt bra. Under Q2 kommer vi successivt låta ytterligare kunder logga in i en beta version av nya plattformen, där delar av funktionaliteten kommer finnas tillgänglig.

Vi har en tydlig plan för hur organisationen ska växa med flera rekryteringen på sälj, marknad och tekniksidan inplanerade. Utifrån den rådande situationen med en utmanande ekonomisk situation i världen har vi valt att pausa rekryteringarna tills dess att vi ser att situationen stabiliserar sig. Så fort vi ser att det börjar ljusna igen kommer vi sätta i gång rekryteringsprocesserna för att få en stärkt organisation på plats.

Vi har under året hjälpt många e-handlare att på kort tid uppnå mycket goda resultat. Nu har vi ett starkare team på plats inom sälj och marknad, vilket gör att vi är övertygade om att vi kommer skapa goda resultat även i år. Teamet är mycket motiverat och ser fram emot ett spännande år där vi fortsätter bygga upp Jojka med sikte på att bli marknadsledande inom vår bransch.

VD Jojka Communications AB

Väsentliga händelser under perioden