Årets största fastighetsuthyrning i Stockholms innerstad

Fastighetskonsulten Jones Lang LaSalle har som rådgivare till livförsäkringsaktiebolagen SPP/Handelsbanken Liv genomfört en omfattande omlokalisering av Arbetsmarknads-styrelsen (AMS) i Stockholm. Omlokaliseringen innebär att AMS kommer att samla samtliga sina verksamheter i Stockholm till en adress, Hälsingegatan 38, på Norrmalm.

Arbetsmarknadsstyrelsen, AMS, sitter idag på fyra olika adresser i Stockholm. Jones Lang LaSalle, som drivit affären, har ombesörjt att AMS kommit överens med SPP/Handelsbanken Liv och fastighetsägaren DIFA (en tysk fastighetsfond), att flytta samtliga sina verksamheter till en gemensam adress i Stockholm. Fastigheten är på totalt 18 000 kvm varav 13 100 kvm omfattas av kontor. AMS förhyrning motsvarar 100 procent av fastighetens kontorsyta samt del av garaget.

– Tack vare Jones Lang LaSalle har vi nu funnit en mycket bra lösning för samtliga inblandade parter. Genom ett strukturerat arbetssätt har Jones Lang LaSalle sett till att den här affären gått i lås efter endast fyra månaders arbete, säger verkställande direktören Michael Zell för SPP/Handelsbanken Liv.

AMS har i och med denna affär lyckats samlokalisera verksamheterna i Stockholm till en fastighet och kommer därmed att kunna uppnå många fördelar i deras löpande verksamhet. Att alla enheter nu sitter med samma kontraktsvillkor är ytterligare en fördel. Vidare har AMS i och med den här affärsuppgörelsen sänkt sina hyreskostnader markant.

– Det här är den största uthyrningen i år i Stockholms innerstad. Det har varit en omfattande process att initiera och sedan hitta en lösning som stämmer överens med respektive parts framtida lokalbehov och nuvarande hyresavtal, säger Mikael Wallgren, uthyrningschef på Jones Lang LaSalle.

Hyresavtalet är på sex år. Hyresnivån är 2 300 kr per kvm och år exkl. samtliga tillägg.

Charlotte Strömberg, VD Jones Lang LaSalle i Norden, tel 08-453 50 61.
Mikael Wallgren, uthyrningschef, Jones Lang LaSalle i Sverige, 08-453 51 80.