Få lediga lokaler i Stockholms city

Hos Stockholms fastighetsägare och hyresvärdar finns få lediga lokaler. Andelen vakanser bland kontorslokaler i city var nere i extremt låga 3 procent fjärde kvartalet 2011. Det är den lägsta vakansgraden på tio år. Det avslöjar Jones Lang LaSalle i sin kommande rapport om den nordiska fastighetsmarknaden – Nordic City Report.

En skakig omvärld med turbulenta finansmarknader och en olycksbådande skuldkris tycks inte beröra företag som huserar i Stockholms innerstad. Åtminstone inte av uthyrningsgraden att döma.

Hyresvärdar i Stockholms centrala delar har inte haft så hög beläggning på tio år. Även i Stockholms övriga delar sjunker vakansgraden. I slutet av 2011 hade hela regionen 9,7 procent vakanser, samma nivå som innan finanskrisen 2008. I Stockholms innerstad utanför city minskade andelen lediga lokaler med nästan två procentenheter under 2011, och var vid årets utgång nere på 5,6 procent.

Efterfrågan på centralt belägna kontorslokaler är stor i Stockholm, samtidigt som någon ökning av utbudet inte kan skönjas under 2012. Utsikterna är alltså goda på kort sikt, både för hyresvärdar som kan se fram emot bibehållna eller ökade hyresnivåer och goda förutsättningar för nya utvecklingsprojekt. Snittårshyran i city låg i slutet av 2011 på 4 200 kr per kvadratmeter, vilket var 200 kr/kvm mer än året innan.

I och med det begränsade utbudet i innerstan tenderar alltfler företag att söka lokaler i närförort, vilket talar för en gynnsam utveckling även där.

Nordic City Report ges ut av fastighetsrådgivaren Jones Lang LaSalle två gånger per år, och är en rapport om den nordiska marknaden för kontorsfastigheter. Den beskriver generella trender i regionen och gör djupdykningar i de nordiska storstäderna Stockholm, Göteborg, Malmö, Köpenhamn, Oslo och Helsingfors.

________________________________________________________________________________

Åsa Linder, chef Analys och Värdering, tel +08-453 50 15

Jones Lang LaSalle Incorporated (NYSE: JLL) är ett rådgivningsföretag som tillhandahåller ledande integrerat fastighets- och investeringskunnande på såväl lokal och regional som global nivå. Med cirka 200 kontor i världen och verksamhet i fler än 1000 städer i 70 länder uppgick intäkterna till USD 2,9 miljarder under 2010. Som branschledande inom fastighetsförvaltning och fastighetsservice förvaltar Jones Lang LaSalle en global portfölj på cirka 167 miljoner kvadratmeter. LaSalle Investment Management är en av världens största och mest diversifierade fondförvaltningsverksamheter med ett förvaltat kapital på USD 45,3 miljarder. För mer information, se www.joneslanglasalle.com.