IVG förvärvar en nybyggd kontorsfastighet i Sundbyberg, Stockholm

Jones Lang LaSalle agerar rådgivare till IVG

Tyska IVG Funds har ingått avtal om att förvärva kontorsfastigheten Magasinet 1 på Sturegatan 1 i Sundbyberg. Fastigheten omfattar drygt 12 000 kvm uthyrbar area och Svenska Kraftnät har tecknat ett långt hyresavtal för ca 95% av ytorna.

Fastigheten, som är klassad som en Green Building, är belägen i Sundbyberg i Stockholms län. Byggnaden är av högsta kvalitet och kommer att färdigställas under Maj 2009. Mikroläget är förstklassigt i ett av kommunen prioriterat utvecklingsområde samt vid ett kommunikationsnav med god kollektivtrafikförsörjning.

Svenska Kraftnät är ett statligt företag som sköter stamnätet för elkraft och har systemansvaret för den svenska elförsörjningen. De kommer att flytta in i lokalerna under sommaren.

Säljaren, Skanska Fastigheter Stockholm AB, påbörjade byggnationen för drygt ett år sedan och planerar att överlämna det färdigställda projektet till köparen i september 2009. Köpeskillingen är SEK 400 miljoner.

Jones Lang LaSalle har varit rådgivare till IVG Funds i denna affär. Roschier har varit juridisk rådgivare. IVG Funds har även överlåtit förvaltningen av fastigheten till Jones Lang LaSalle.