Jones Lang LaSalle syr ihop Sveriges största fastighetsaffär

Vasakronan köper hela kvarteret Blåmannen, även kallat Klara Zenit, för 4,35 miljarder kronor av tyska Commerz Real. Jones Lang LaSalle var varit rådgivare till Vasakronan.

– Blåmannen 20 en av Sveriges största fastigheter och det finns endast ett fåtal möjliga investerare som kunnat presentera ett tillräckligt intressant upplägg för Commerz Real. Jones Lang LaSalles globala nätverk och dagliga kontakt med såväl svenska som internationella kunder ger oss unika förutsättningar att hela tiden vara ”på tårna” och framgångsrikt matcha samman de behov som fastighetsmarknadens aktörer uppvisar i varje specifikt fall, säger Daniel Gorosch, chef för Fastighetstransaktioner och Uthyrning vid Jones Lang LaSalle.

Fastigheten Blåmannen 20 ligger mitt i centrala Stockholm och omfattar cirka 70 000 kvm högkvalitativa kontorsytor, samt även handel i bästa läge mot Drottninggatan. Bland hyresgästerna återfinns flertalet mycket välkända varumärken som exempelvis Clas Ohlson, H&M och Oriflame. Fastigheten består av tre sammanbyggda huskroppar och en omfattande renovering och påbyggnad gjordes under åren 2000-2003. Bland annat tillkom då ett antal bostäder på taket – en då helt unik lösning på storstadens bostadsbrist.

– Vi på Jones Lang LaSalle är självklart mycket stolta över att vara rådgivare i den enskilt största fastighetstransaktionen på den svenska marknaden och över att få skapa affärer med två av Europas verkliga giganter på fastighetsmarknaden – Vasakronan och Commerz Real, säger Charlotte Strömberg, VD för Jones Lang LaSalle i Norden. Detta är också ett tydligt exempel på hur Jones Lang LaSalles produktpalett används för att skapa mervärden för våra kunder, då Jones Lang LaSalle förvaltat fastigheten åt Commerz Real alltsedan förvärvet 2003 och medverkat i flera centrala uthyrningar, bland annat årets etablering av Clas Ohlson och Intersport med butiksytor mot Drottninggatan, fortsätter Strömberg vidare.

Affären initierades under september 2010 och tillträdet skedde den 21 december samma år.

Jones Lang LaSalle Incorporated (NYSE: JLL) är ett rådgivningsföretag som tillhandahåller ledande integrerat fastighets- och investeringskunnande på såväl lokal och regional som global nivå. Med cirka 180 kontor i världen och verksamhet i fler än 750 städer i 60 länder uppgick intäkterna till USD 2,5 miljarder under 2009. Som branschledande inom fastighetsförvaltning och fastighetsservice förvaltar Jones Lang LaSalle en global portfölj på cirka 149 miljoner kvadratmeter. LaSalle Investment Management är en av världens största och mest diversifierade fondförvaltningsverksamheter med ett förvaltat kapital på cirka USD 40 miljarder. För mer information, se www.joneslanglasalle.com.