Kontorshyresmarknaden i Malmö/Lund står inför utmaningar

Med ökande vakanser, prispress på hyrorna och omfattande volymer av nyproduktion står hyresmarknaden i Malmö/Lund inför stora utmaningar de kommande åren. Om detta kan man läsa i den senaste upplagan av Nordic City Report från fastighetsrådgivaren Jones Lang LaSalle.

Vakansgraden för kontorslokaler i Malmö/Lund-regionen ökade från 5,9 procent till 7,4 procent under det första halvåret 2012. Den största ökningen noteras i Västra Hamnen där vakanserna steg från 7,5 procent till 10,2 procent. Även i Malmös mest centrala delar, CBD (Central Business District), har vakanserna ökat från 4,2 procent till 5,5 procent medan vakanserna i övriga innerstaden har minskat med måttliga 0,1 procentenheter till 7,9 procent.

Under 2012 färdigställs 62 000 m² nya kontorslokaler i Malmö/Lund varav 7 500 m² blev klart under det första halvåret. Flertalet av de nya kontorsprojekten har startats spekulativt, dvs utan tecknade hyresavtal. Idag är ca 39 procent eller 24 000 m² fortfarande outhyrda. Det ökade utbudet av lediga lokaler kommer sannolikt att begränsa hyrestillväxten den närmsta tiden, framför allt i Västra Hamnen där nyproduktionen är omfattande. Under det första halvåret sjönk hyrorna i Malmö CBD från 2 050 kr/m² till 2 000 kr/m². Hyror i övriga delmarknader låg stilla.

Även aktiviteten på hyresmarknaden har minskat. Under det första halvåret 2012 nyuthyrdes 44 600 m² att jämföra med 61 900 m² motsvarande period 2011.

Transaktionsvolymen ökade däremot med hela 90 procent under det första halvåret och summerades till 4,2 miljarder kronor. Av de 15 transaktioner som genomfördes var bara 3 stycken s k cross-border transaktioner, d v s då säljare eller köpare utgörs av en utländsk investerare.

Nordic City Report ges ut av fastighetsrådgivaren Jones Lang LaSalle två gånger per år, och är en rapport om den nordiska marknaden för kontorsfastigheter. Den beskriver generella trender i regionen och gör djupdykningar i de nordiska storstäderna Stockholm, Göteborg, Malmö, Köpenhamn, Oslo och Helsingfors.

________________________________________________________________________________

Åsa Linder, chef Analys och Värdering, tel 08-453 50 15

Jones Lang LaSalle Incorporated (NYSE: JLL) är ett rådgivningsföretag som tillhandahåller ledande integrerat fastighets- och investeringskunnande på såväl lokal och regional som global nivå. Med cirka 200 kontor i världen och verksamhet i fler än 1000 städer i 70 länder uppgick intäkterna till USD 3,6 miljarder under 2011. Som branschledande inom fastighetsförvaltning och fastighetsservice förvaltar Jones Lang LaSalle en global portfölj på cirka 2,1 miljarder square feet. LaSalle Investment Management är en av världens största och mest diversifierade fondförvaltningsverksamheter med ett förvaltat kapital på USD 47,7 miljarder. För mer information, se www.joneslanglasalle.com.