Lona Knapes gata 5 fullt uthyrd

Jones Lang LaSalle har som rådgivare till Eurocommercial hyrt ut och fyllt samtliga vakanta ytor i fastigheten Degeln 1 vid 421 i Högsbo. Ascendo AB, Secor AB och Nonbye Sweden har redan flyttat in och ytterligare en hyregäst är på väg in.

Efter 6 månaders uthyrningsarbete är fastigheten Degeln 1 på Lona Knapes gata 5 fullt uthyrd. Ascendo AB och Secor AB som tecknat kontrakt på 132 respektive 122 kvm flyttade in under februari. Ytterligare 306 kvm har iordningställts för Nonbye Sweden som flyttat in under maj. Den fjärde hyresgästen är Scan Global Logistics som lämnar Hisings Backa för att i september flytta in i nyrenoverad lokal om 685 kvm.

Högsbo och framförallt området kring köpcentrumet 421 har sett en ökad efterfrågan på kontorslokaler de senaste två kvartalen. Läget med närheten till köpcentrumet, lättillgänglig kollektivtrafik, goda parkeringsmöjligheter utanför de kommande biltullarna samt prisvärda fräscha lokaler är faktorer som attraherat de nya hyresgästerna. Intill kontorshuset ligger köpcentrat 421 som omfattar ca 30 000 kvm handelsyta och har en attraktiv mix av hyresgäster (Media Markt, ICA Maxi, Intersport,H&M, Lindex mfl), något som centrats 4 miljoner besökare bekräftar.

Hyresnivåerna i Högsbo ligger i många fall under hälften av vad det kostar i centrala Göteborg, varför allt fler ser möjligheten med att etablera sig i området. Vakansgraden i området är i dagsläget 13%, något som kan komma att sjunka i takt med den fortsatta utvecklingen av Högsbo/Sisjöns handelsområde. Totalt planeras ca 50 000 kvm ny handel samt bostäder, kontor och hotell i området, vilket kommer öka attraktionskraften.

________________________________________________________________________________

Christina Cedérus Olauson, Office & Industrial Leasing, Göteborg, tel 031-708 53 64

Robert Bolmgren, Head of Office & Industrial Leasing, tel 08-453 52 87

Jones Lang LaSalle Incorporated (NYSE: JLL) är ett rådgivningsföretag som tillhandahåller ledande integrerat fastighets- och investeringskunnande på såväl lokal och regional som global nivå. Med cirka 200 kontor i världen och verksamhet i fler än 1000 städer i 70 länder uppgick intäkterna till USD 3,6 miljarder under 2011. Som branschledande inom fastighetsförvaltning och fastighetsservice förvaltar Jones Lang LaSalle en global portfölj på cirka 2,1 miljarder square feet. LaSalle Investment Management är en av världens största och mest diversifierade fondförvaltningsverksamheter med ett förvaltat kapital på USD 47,7 miljarder. För mer information, se www.joneslanglasalle.com.