Skanska Healthcares designkontor för universitetssjukhuset Nya Karolinska Solna

Skanska Healthcare AB tecknar hyresavtal för sitt designkontor inför bygget av universitetssjukhuset Nya Karolinska Solna.

I samarbete med Jones Lang LaSalle har MSD, ett dotterbolag till det amerikanska läkemedelsföretaget Merck & Co. avvecklat de kontorsytor som Schering-Plough lämnade efter sig i fusionen med MSD.  Efter en omfattande utvärdering av möjliga fastigheter fann Skanska Healthcare att MSD’s lokaler på Norra Stationsgatan med storslagen utsikt över byggarbetsplatsen, var ett givet alternativ. Ytan är i storleksordningen 3 500 kvm.

– Lokalerna har ett mycket intressant läge dels mot det nya universitetssjukhuset, dels mot Life Science-området Norra station. Det är imponerande att se hur bitarna faller på plats när proffs samarbetar i detta jättepussel. Det är ett logistiskt konststycke som skall genomföras då platskontoret skall vara ”up and running” vid slutet av månaden (lokalen tillträddes 8 oktober). Vi är mycket glada över affären med inblandade parter, säger Magnus Carlsson på Jones Lang LaSalle.

Jones Lang LaSalle har agerat rådgivare till MSD i lokalavvecklingen och medverkat till uthyrning till Skanska Healthcare AB.

Jones Lang LaSalle arbetar med fastighetsrådgivning för fastighetsägare och hyresgäster. Med ett strukturerat grepp om lokal- och fastighetsfrågor skapas verksamhetsanpassade fastigheter och lokaler till optimal kostnad och reducerad risk.

Magnus Carlsson, Uthyrning Kommersiella lokaler, Jones Lang LaSalle, tel 08-453 50 40Daniel Gorosch, National Director, Jones Lang LaSalle, tel 08-453 51 03

Jones Lang LaSalle Incorporated (NYSE: JLL) är ett rådgivningsföretag som tillhandahåller ledande integrerat fastighets- och investeringskunnande på såväl lokal och regional som global nivå. Med cirka 180 kontor i världen och verksamhet i fler än 750 städer i 60 länder uppgick intäkterna till USD 2,5 miljarder under 2009. Som branschledande inom fastighetsförvaltning och fastighetsservice förvaltar Jones Lang LaSalle en global portfölj på cirka 149 miljoner kvadratmeter. LaSalle Investment Management är en av världens största och mest diversifierade fondförvaltningsverksamheter med ett förvaltat kapital på cirka USD 38 miljarder. För mer information, se www.joneslanglasalle.com.