Fyra av tio vill ha ekologisk skinka till jul

Report this content

Nio av tio konsumenter, 88 procent, kommer att äta skinka i jul. Fyra av tio, 38 procent, tycker det är viktigt att skinkan är ekologisk. Men bara 5 procent avstår helt från att köpa skinka om det inte finns ekologisk att tillgå. Det visar en färsk konsumentundersökning från undersökningsföretaget YouGov.

Den här veckan köper de flesta sin julskinka. När YouGov, på uppdrag av föreningen Jord på Trynet, frågat 1018 konsumenter om julskinka inför den förestående julhelgen svarar 71 procent att det är viktigt att julskinkan kommer från djur som haft det bra.

35 procent anger att de köper mer ekologiskt kött nu jämfört med för ett år sedan.

38 procent väljer helst ekologisk skinka. Var tredje konsument, 35 procent, tycker det är svårt att hitta ekologiskt griskött i butiken. Men bara 5 procent avstår helt från att köpa skinka om det inte finns ekologisk. För 45 procent av konsumenterna spelar det ingen roll om skinkan är ekologisk eller inte och 7 procent väljer helst vanlig julskinka.

De allra flesta, 60 procent, köper helst färdigkokt skinka, varav 15 procent helst köper ekologisk.

Att de flesta ekologiska julskinkor, i likhet med vanliga julskinkor, behandlas med nitrit och därför inte får märkas med KRAV-märket trots att grisarna fötts upp på KRAV-gårdar vet bara 4 procent. Hela 86 procent uppger att de har dåliga eller inga kunskaper om detta.

– KRAVs regelverk kring nitrit gör att bara en bråkdel av julskinkorna från KRAV-uppfödda grisar kan KRAV-märkas. Det gör det svårare för konsumenterna att hitta skinka från våra utegrisar, säger Mats Schörling, KRAV-grisuppfödare och ordförande i Jord på Trynet.

– Vi måste bli bättre på att marknadsföra våra betesgrisar. För att vara säker på att få skinka från en svensk utegris med sommarbete får man läsa på innehållsförteckningen där det i så fall ska stå KRAV-godkänd råvara. På skinkor från Svenskt Butikskött och Änglamark finns även Jord på Trynets logotyp, säger Mats Schörling.

För ytterligare information och bilder, se www.jordpatrynet.se eller kontakta:

Mats Schörling, ordförande Jord på Trynet, telefon: 0703 – 12 98 80
Dirk van der Krogt, Ekologiska Lantbrukarna, telefon: 073 – 752 24 97
Lars Höök, presskontakt: 0705 – 21 52 07

Fakta om Jord på Trynet

Jord på Trynet är en förening vars mål är att öka andelen KRAV-uppfödda grisar - ekologiskt uppfödda grisar med sommarbete. Sen föreningen bildades 2010 har antalet betesgrisar ökat kraftigt. De 24 medlemmarna i föreningen är alla KRAV- grisuppfödare och står för mellan 98 och 99 procent av de cirka 24 000 KRAV-grisar som nu föds upp i Sverige.

Taggar: