En av tre vill ha ekologisk julskinka i år

Report this content

35 procent av svenska folket vill ha ekologisk julskinka i år. Och 76 procent tycker det är viktigt att julskinkan kommer från djur som haft det bra.
Det visar en färsk undersökning som undersökningsföretaget YouGov gjort på uppdrag av landets 24 KRAV-grisproducenter.

I år kommer nästan 3 procent av alla julskinkor i handeln att vara ekologiska. Det är nästan fyra gånger så hög andel jämfört med andelen ekologiskt griskött under resten av året.
– Vi känner att det finns ett ökat sug efter ekologiskt även till vardags, men till jul är det alltid lite extra, säger Mats Schörling, ordförande för landets KRAV-grisbönder i föreningen Jord på Trynet.

Mats Schörling och hans KRAV-griskollegor föder upp totalt cirka 20 000 KRAV-grisar per år. Deras grisar, som får vara utomhus och beta gräs och böka under minst fyra sommarmånader, utgör idag mindre än 1 procent av de 2,5 miljoner grisar som varje år slaktas i Sverige. Detta trots att nästan tre av fyra, 73 procent, säger att de helst vill köpa griskött från grisar som fått gå på sommarbete. Men Mats tror på framtiden för riktiga utegrisar.

– Fyra av tio konsumenter säger att de köper mer ekokött nu jämfört med för ett år sedan. Många äter kött mer sällan men väljer desto mer noggrant, säger han.

Trots att det i år kommer att finnas närmare 100 000 julskinkor från grisar som fötts upp enligt KRAVs regelverk så är det bara en bråkdel av dessa som får märkas med KRAVs logotyp. Orsaken stavas nitrit, en livsmedelstillsats som hämmar oönskade bakterier och ger skinkan dess karakteristiska röda färg. Nitrit tillsätts i nio av tio skinkor, men är inte tillåten enligt KRAVs regler. Därför får nitritsaltade skinkor inte märkas med KRAVs logga.

– Enligt Yougovs undersökning har 85 procent av konsumenterna ingen aning om detta, säger Mats Schörling. Ska man som konsument hitta en traditionell, rosa skinka från en KRAV-uppfödd gris så måste man ta fram förstoringsglaset och läsa i ingredienslistan. Där ska det stå ”skinka av KRAV-certifierad råvara” om det är en av våra KRAV-grisar.

Fotnot:
Skinkorna från Jord på trynets bönder styckas och saltas in av Svenskt Butikskött i Stockholm och säljs under dagligvarukedjornas olika EMV som ICAs ”I Love Eco”, Axfoods ”Garant Eko” och COOPs ”Änglamark”.

För ytterligare info och tabeller från undersökningen, se www.jordpatrynet.se eller kontakta:

Mats Schörling, grisuppfödare och ordförande Jord på Trynet, 070 – 312 98 80
Dirk van der Krogt, Svenskt Butikskött, 073 – 752 24 97
Lars Höök, presskontakt Jord på trynet, 070 – 521 52 07

Vi är 24 svenska ekologiska bönder som föder upp nästan alla KRAV- grisar i Sverige. Fler än så är vi inte. Tillsammans föder vi upp runt 20 000 grisar om året. Det är mindre än 1 procent av alla grisar som produceras i Sverige. Vårt mål är att öka andelen KRAV-grisar. Vi tycker nämligen att grisar ska få vara utomhus och böka i riktig jord precis som vilda grisar. När grisar bökar får de jord på trynet. Därför heter vi just så.