Josab signar Letter of Intent för etablering inom Waste Water marknaden i Kina

Josab Water Solution AB har idag tecknat ett LOI avseende ett strategiskt förvärv, för etablering på den kinesiska marknaden inom Waste Water Treatment.

Vi vill poängtera att Josabs nu två pågående projekt i Kina i detta skede är helt fristående från varandra, JV projektet, tidigare meddelat marknaden, och att de inte på något sätt står i konkurrens med varandra, snarare tvärt om.

Förvärvet avser Checoa (Shanghai) Environmental Technology Co., Ltd, ett företag baserat i Shanghai. Bolaget startade år 2011, och har upparbetat en mycket stark produktportfölj under flera års tid, och jobbar främst mot mat och dryckes-, läkemedels-, kemikalie-, petrokemisk-, bil- och reservdels-, metall- och halvledarindustrin. Bolagets etableringsområde är östra delen av Kina där en stor del av den tunga industrin är lokaliserad.

Bolaget bedriver mycket forskning, har 2 egna laboratorier, och samarbeten med flera etablerade labb i olika världsdelar. Bolagets produkter byggs oftast externt men i övrigt har bolaget allt från labb, konstruktion, implementering och systemunderhåll in house.

Checoa har idag ett flertal stora projekt ute på marknaden för Waste Water, och är idag ett vinsgivande bolag i ett mycket expansivt skede efter lyckad forskning och utveckling, som utmynnat i ett stort intresse för bolaget produkter.

Checoas lösningar omfattar ett fullt spektrum av lösningar, för giftigt utsläpp från ovan omnämnda industrier, och klarar avfall som oftast har låg biologisk nedbrytbarhet, genom mycket avancerade tekniker för filtrering på media, membran, biologiska och fotokemiska processer. Det är patenterade metoder som omvandlar giftigt avfall till små molekyler som sedan kan brytas ner biologiskt.

Bolagets lösningar är mycket avancerade, mobila och kompakta, samt ställer miljön i centrum för att minska den ekologiska effekten i processerna. Önskan från deras sida är att med vår ekologiska AqualiteTMteknologi bredda teknikbasen ytterligare och kunna ge sina kunder en bredare lösning inom ännu fler områden.

Hanteringen av giftigt avfall för industrin i Kina är oerhört kostnadskrävande, varför Checoas lösningar sparar stora pengar för industrin, samtidigt som det giftiga avfallet bryts ner på ett hållbart sätt. Detta passar mycket bra in i Josabs affärside, och breddar samtidigt Josabs utbud från att omfatta dricksvatten, ca 10% av den totala vattenmarknaden, till 100% genom etableringen på marknaden för Waste Water.

Josab siktar på att bli en ledande aktör inom kompakta och mobila vattenreningslösningar inom hela marknaden för vattenrening.

Det finns stora synergier med vår befintliga affärsidé, rening till dricksvatten, med Waste Water, och även för vår pågående etablering på den kinesiska marknaden för den förra delen via ett JV, vilket meddelats marknaden i separata meddelanden, då dessa lösningar ofta är efterfrågade tillsammans. Vi kan i och med detta ge helhetslösningar till våra kunder vilket vi tidigare har saknat möjlighet till. Detta kommer att vara en fantastisk fördel som gör att vi snabbare kan ta marknadsandelar i Kina, samt i andra delar av världen. Detta är också en stor anledning till intresset för Josab från Checoas sida, då AqualiteTMteknologin breddar teknikportföljen i befintliga produkter, men även möjliggör nya, vilket skapar motsvarande synergi för dem.

Johan Gillgren, VD, Josab Water Solutions AB, säger att, ”vi har under en tid sökt en partner, eller ett bolag att förvärva, inom Waste Water och vi anser att detta ger oss en fantastisk möjlighet att växa inom båda segmenten för vattenrening med stora synergier. Just Checoa passar oss fantastiskt bra, lämplig storlek, mycket kompetent ledning och personal, mycket innovativa lösningar, sin ekologiska prägel och med verksamhet inom en extremt stor marknad som blir mer och mer reglerad, inte bara i Kina, utan även i västvärlden, vilket gör detta förvärv skalbart på sikt.”

Nu när LoI är signat kommer en fördjupad DD process att ske inkluderande ekonomiska, tekniska och legala delar där vi har expertis inom all behövliga områden till vårt förfogande. Vår bedömning är att vi är klara med detta till sista oktober 2019.

Övriga väsentliga villkor som parterna kommit överens om är:

-            Josab har ensamrätt till dessa förhandlingar i 3 månader,

-            Checoa skall teckna ett distributionsavtal där de har rätt att köpa Josabs material och produkter till sina egna lösningar,

-            Checoas ägare skall äga rätt att köpa 2 miljoner aktier i Josab med bedömd affärsmässig rabatt,

-            Josab skall i samband med detta köpa 20% av Checoas aktier baserat på en överenskommen p/e värdering, baserad på 2018 års vinst, vilket betalas med nya aktier värderade till genomsnittskurs 60 handelsdagar före det kommande distributionsavtalets undertecknande,

-            Josab erhåller en option att förvärva ytterligare 55 % av aktier i Checoa, totalt 75%, förutsatt att Josab skapar minst 15 Msek i finansiering för Checoas expansion av sina affärer, baserat på en p/e värdering på 2019 års vinst, vilket betalas med nya aktier värderade till genomsnittskursen 60 handelsdagar före lösen av optionen.

-            Optionen gäller i nio månader från köpet av de första 20% av aktierna i bolaget.

Försäljningen av aktier samt förvärvet av första 20% i Checoa kan komma att beslutas baserat på styrelsens erhållna bemyndigande från senaste årsstämman, alternativt på en extra bolagsstämma, medans eventuell lösen av optionen kommer att kräva ett beslut på bolagsstämma.

Vi kommer att återkomma med en fullständig uppdatering efter DD processen och presentera alla villkor för affären som ligger till grund för Josabs kommande beslut.

Denna information är sådan information, som Josab Water Solutions AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 19 september 2019.

Stockholm den 19 september 2019

VD, Koncernchef

Josab Water Solutions AB (publ)

E-mail: johan.gillgren@josab.com

Checoa (Shanghai) Environmental Technology Co., Ltd

E-mail: www.checoa.com

___________________________________________________________________________________________________________________

Om Josab Water Solutions AB

Josab Water Solutions AB tillverkar och säljer ekologiska vattenreningslösningar baserade på bolagets patent med det unika filtermaterialet Aqualite™. Josab Water Solutions AB har idag fyra helägda dotterbolag, Josab Hungary Kft, Josab India Pvt Ltd, Josab China Ecological Water Treatment Systems Co Ltd samt JOSINT Financial Services AB.

Josab Water Solutions AB är listat på Spotlight Stock Market med koden JOSA