Josabs förvärv av Clear Industry bättre än väntat                                 - Omsättning upp 49% 2021 – 23% högre än prognos

Cleantechbolaget Josab Water Solutions förvärv av det kinesiska cleantechföretaget Clear Industry utvecklas bättre än tidigare prognos. Omsättning för helåret 2021 landar på motsvarande 122 MSEK (83,4 MRMB), vilket är en ökning med 49 procent jämfört med året innan. Vinsten beräknad som EBIT, rörelseresultat före räntekostnader och skatt, redovisas till motsvarande 7 MSEK (4,8 MRMB).

Det var i december i fjol som Josab offentliggjorde köpet av Clear Industry för närmare 57 MSEK, genom en apportemission. Clear Industry har byggt en kommersiell bas i Shanghaiområdet där deras fokus är att genom sin patenterade teknologi hantera matavfall spritt över Kina. Produkterna av processen är biogas, biobränsle, och ett antal pilotanläggningar för produktion av protein.

”Clear Industrys omsättning för 2021 är klart bättre än prognosen. Det betyder att Josabs aktieägare förvärvat ett bolag som går bättre än vi bedömde så sent som för en månad sedan”, säger Peter Fredell, ordförande för Josab, och fortsätter:

”Den högre än väntade försäljningssiffran visar med tydlighet på den starka efterfrågan som finns för Clear Industrys egenutvecklade teknologi och lösning. Orderläget för 2022 ser mycket lovande ut och behovet av att hantera matavfall i Kina och i resten världen är mycket stort, varför vi förväntar oss en fortsatt stark tillväxt de kommande åren.”

Förvärvet av Clear Industry genomfördes vid årsskiftet 2021/2022, vilket gör att det köpta bolaget konsolideras i Josabs räkenskaper första gången under verksamhetsåret 2022.

Stockholm den 1 februari 2022

Peter Fredell                                                                  Jane Jeppsson

Styrelseordförande                                                         VD

Tele: +46 (0)705 772595                                               Tele: +46 (0) 767 760076