• Jotex/

Framstående svenska modedesigners lanserar mattkollektion tillsammans med Jotex

Report this content

I över 60 år har Jotex låtit sig inspireras av modebranschen. Nu går de ett steg längre och lanserar en kollektion bestående av fem mattor designade av några av den svenska modebranschens absoluta toppnamn: Lars Wallin, Angelo da Silveira (Diemonde), Ida Sjöstedt, Bea Szenfeld samt designduon Livia Schück & Josephine Bergqvist (Rave Review).

​​​​​​

I höst stärker Jotex banden med modebranschen när de lanserar Jotex Design Collab: ett omfattande designersamarbete, där sex välkända modedesigners har fått fria händer att designa fem storslagna individuella mattor. För flera av dem är detta första gången de designar något inom inredning.

Vi ser att mattorna i våra hem har blivit mer och mer av konstverk och en utomordentlig plats att skapa egna personliga uttryck. Mattor är dessutom hantverksobjekt som lämpar sig väl för modedesigners att få utlopp för kreativ skaparglädje. Alla designers har haft en otrolig passion och glädje i projektet och jag är stolt över vilka spännande, unika och personliga mattor modeskaparna har skapat för oss på Jotex, säger Peter Keerberg, VD på Jotex.

De exklusiva mattorna, som är väl tilltagna i format upp till 250 x 350 cm, är tuftade och tillverkade av en mix av viskos och certifierad ull (med viss variation av materialval beroende på designer).

– Samtliga mattor har ull som basmaterial, ett material som är naturligt smutsavvisande och har lång livstid. All ull i dessa mattor är dessutom certifierade, vilket säkerställer att den kommer från får som lever på ett sätt som är naturligt för arten, säger Peter Keerberg.

Mattorna finns att köpa exklusivt på jotex.se från och med den 29 augusti 2024.

Mer om kollektionens designers:

Livia Schück och Josephine Bergqvist (Rave Review)
Med ambitionen att skapa re-made fashion på ett kommersiellt gångbart sätt har Rave Review snabbt blivit ett välkänt namn. Duon, bestående av Livia Schück och Josephine Bergqvist, har fått ta emot flera utmärkelser för sin unika design och har haft visningar på Milanos modevecka. För Jotex har de designat mattan RRrug.

Angelo da Silveira (Diemonde)
Angelo da Silveiras Diemonde kombinerar global street-kultur med skandinavisk estetik. Företaget har grundat en mikrofabrik i Örebro och tillverkar sina plagg i Sverige. Stort fokus ligger på hållbarhet, samhällsengagemang och hantverk. Diemonde har fått en rad priser, däribland Elles Hederspris 2023. För Jotex har Angelo designat mattan Mortal Coil.

Bea Szenfeld
Bea Szenfeld är modeskapare, hantverkare och konstnär. Hon har klätt såväl internationella superstars, som Lady Gaga och Björk, som vår tidigare kulturminister Alice Bah Kuhnke. Beas verk har synts på både Liljevalchs i Stockholm och nu senast på Metropolitan museum i New York. För Jotex har hon designat mattan Nostromo.

Ida Sjöstedt
När Ida Sjöstedt lanserade sitt märke 2001 ansågs hon vara en främmande fågel på den minimalistiska modescenen. Publiken tog dock snabbt Ida Sjöstedts drömmiga estetik till sitt hjärta. Hon har prisats flera gånger om – och hennes klänningar har burits av såväl de svenska prinsessorna som influencers. För Jotex har hon designat mattan Abstract rose.

Lars Wallin
Folkkära couturemästaren Lars Wallin är känd för sina handsydda klänningar som burits av en lång rad celebriteter. Genom hans kollektioner löper hyllningen till hantverket som en röd tråd. Idag driver han även NK Atelier där kunderna kan göra om sina gamla plagg eller få en ny skapelse uppsydd. För Jotex har han designat mattan Feel free.

För mer information kontakta gärna:
Emelie Carrfors, presskontakt: emelie@mimadre.se, 073-825 63 26

Vid användning av bilder vänligen ange korrekt fotograf:
Bild på Peter Keerberg: fotograf Per Kårehed
Samlingsbild på mattorna: fotograf Patrik Roos

Resterande bilder: fotograf Morgan Norman

Jotex är ett ledande varumärke inom heminredningsmode i Norden och utvalda länder i Europa, med cirka 1,3 miljoner aktiva kunder och 50 miljoner besökare. Med visionen att inspirera kunder att skapa mer personliga och vackra hem, erbjuder Jotex ett egendesignat sortiment som innefattar större delar av hemmet, både inomhus och utomhus.

Ellos Group är en ledande nordisk shoppingdestination för heminredning och mode med onlinebutikerna Ellos, Jotex och Homeroom samt betalvarumärket Elpy. I nära relation med våra miljontals kunder utvecklar vi attraktiva och hållbara erbjudanden för kvinnan mitt i livet, hennes familj och hem. Med innovation, kreativitet och hållbarhet söker vi ständigt nya vägar i stort och
smått, och alltid med kunden i fokus. Ellos Group, med huvudkontor i Borås, är verksamt i samtliga nordiska länder och på utvalda marknader i Europa. Ellos Group har ca 550 medarbetare och omsätter runt 3,4 miljarder SEK.

Taggar:

Snabbfakta