Jotex etablerar designpris för att lyfta nya formgivare

Report this content

Sedan 1963 har Jotex varit en pionjär inom heminredning. Nu tar inredningsjätten nästa steg och instiftar ett designpris som sträcker sig över såväl mode- som inredningsbranschen. Mottagaren av Jotex Design Award vinner 100 000 kr.

Jotex Design Award etableras i syfte att stötta och hylla en ung svensk designer som gjort skillnad i sin bransch och som inspirerar med sin design. Utmärkelsen kommer att delas ut årligen, och prissumman gör att den blir en av de största i sin kategori på den svenska marknaden. I år kommer priset gå till en designer verksam inom modesektorn.

I över 60 år har vi låtit oss inspireras av modebranschen när vi designar vårt unika sortiment. Nu känner vi att det är dags att ge något tillbaka för all den fantastiska inspiration vi fått genom åren. Genom att instifta detta pris vill vi ge en ny, oetablerad modedesigner både uppmärksamhet och en prissumma för att stödja deras fortsatta utveckling, säger Peter Keerberg, VD på Jotex.

De sex nominerade till Jotex Design Award 2024 är utsedda av en jury bestående av de etablerade modeskaparna Lars Wallin, Ida Sjöstedt, Bea Szenfeldt, Angelo da Silveira (Diemonde), Livia Schück och Josephine Bergqvist (Rave Review) tillsammans med Jotex VD Peter Keerberg. Sammankallande är Lisa Rosman, vice VD för den kreativa byrån Mi Madre.

­– Vi är otroligt stolta över vår jury, som speglar vår passion för att omfamna olika personligheter och stilar. Juryn består av fantastiska modeskapare med en otrolig bredd, från streetwear till haute couture. Idag har vi den stora glädjen att presentera en grupp nominerade modedesigners som imponerar med sin bredd, skaparkraft och unika uttryck. Jag är glad över möjligheten att kunna ge en av våra fantastiska kandidater ytterligare stöd i sin utveckling, fortsätter Peter.

De nominerade till 2024 års Jotex Design Award är:

Matilda Sundkler
Sylvi Sundkler
Göteborgsbaserade designern och konstnären Matilda Sundkler använder en krympningsteknik för att skapa ullplagg som både har ett unikt utseende och arbetar för att minska Sveriges ullsvinn. Hennes vision är att fortsätta flytta gränserna för hållbart mode genom genomtänkt design och materialinnovation.

Mikaela Mårtensson
Mega Mikaela
Mikaela Mårtensson, från Stockholm, tog sin examen från Textilhögskolan 2021 och grundade sitt klädmärke samma år. Hon utforskar olika material genom hantverken virkning och stickning med vilka hon skapar plagg som influerats av historiska och moderna konstuttryck. Mikaela tror på slow fashion och att bromsa modetillverkningen.

Emma Gudmundson
Emma Gudmundson kommer från Östersund men flyttade till Borås för att studera på Textilhögskolan, där hon upptäckte sin passion för stickning. Emma förenar experimentell stickning med bärbara silhuetter. Med stickmaskinen som främsta verktyg arbetar hon med färg, form och struktur samtidigt som hon skapar alla kreationer med noll spill.

Filiz Doǧanci
Doǧanci
Filiz Doǧanci, från Stockholm, startade streetwear-märket som bär hennes efternamn 2020, när plaggen hon designat till sig själv började efterfrågas av andra. Några månader senare sålde hon slut på sin första kollektion på ett pop up-event. Sedan dess har hennes exklusiva drops med starka tryck och 90-talssnitt lockat köpare från både Sverige och utlandet.

Maimuna Cole
Aajiya
Den självlärda modedesignern Maimuna Cole är född och uppvuxen i Stockholm, med rötter från Gambia. 2019 startade hon modemärket Aajiya, döpt efter hennes mormor. Hennes skapelser är en fusion mellan traditionell afrikansk design och modern estetik som utmanar stereotyper och bryter ny mark inom modebranschen både i Sverige och globalt.

Filippa Fuxe
Efter studier på Beckmans Designhögskola och Central Saint Martins har Stockholmsbaserade designern Filippa Fuxe hittat sin nisch inom gränslandet mellan skulptural konst och mode. Hennes senaste kollektion dekonstruerar och hittar nya tolkningar av den kvinnliga silhuetten med hjälp av draperingar av biologiskt nedbrytbara material och vadderingar med råfibrer av cellulosa

Vinnaren utses av juryn på plats i Stockholm den 29 augusti 2024. Mer information om priset, de nominerade och juryn finns att läsa på www.jotex.se/information/jotex-design-award.

För mer information kontakta gärna:
Emelie Carrfors, presskontakt: emelie@mimadre.se, 073-825 63 26

Jotex är ett ledande varumärke inom heminredningsmode i Norden och utvalda länder i Europa, med cirka 1,3 miljoner aktiva kunder och 50 miljoner besökare. Med visionen att inspirera kunder att skapa mer personliga och vackra hem, erbjuder Jotex ett egendesignat sortiment som innefattar större delar av hemmet, både inomhus och utomhus.

Ellos Group är en ledande nordisk shoppingdestination för heminredning och mode med onlinebutikerna Ellos, Jotex och Homeroom samt betalvarumärket Elpy. I nära relation med våra miljontals kunder utvecklar vi attraktiva och hållbara erbjudanden för kvinnan mitt i livet, hennes familj och hem. Med innovation, kreativitet och hållbarhet söker vi ständigt nya vägar i stort och smått, och alltid med kunden i fokus. Ellos Group, med huvudkontor i Borås, är verksamt i samtliga nordiska länder och på utvalda marknader i Europa. Ellos Group har ca 550 medarbetare och omsätter runt 3,4 miljarder SEK.

Taggar:

Snabbfakta